tirsdag 28. april 2015

Blomstring i botanisk hage på Tøyen





Noen ganger er jeg så heldig å kunne stikke innom Tøyen en liten tur når jeg allikevel er i Oslo.  Og i dag var jeg nok der i knappe 20 minutter, men det gjorde godt for både kropp og sjel!


Været var strålende selv om det var litt kjølig, og blomstringen har jo kommet mye lengre enn hjemme - her er det den fyllte blodurten som faktisk nesten begynner å bli avblomstret.  Hjemme ser jeg ikke annet til den enn rotknollene som ligger nesten oppe på jorda.  Og her var det et helt teppe som bredde seg ut i fjellhagen.


















Det er alltid fjellhagen jeg går til når jeg bare har litt tid til overs.  Den delen av hagen er absolutt min favoritt!  Nå står flere rhododendron med knupper, så de kommer nok snart.  I dag var det magnoliane som var flottest!  Svære trær fulle av blomster, det er bare så utrolig flott.
Og de flettede lønnefrøene var virkelig fine!  Store skulpturer som var plassert langs med stien ved lønneplenen ned mot den systematiske hagen.  Det er den britiske kunstneren Tom Hare som har laget dem og de ble satt ut i 2014, men jeg har ikke sett dem før.  Det er også flere skulpturer i hagen, men de fikk jeg ikke med meg i dag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar