torsdag 23. april 2015

Blomstringen i dag




Siden snøen alltid blir liggende så lenge på østsiden av huset hvor jeg har skyggebedet og mange hepaticaer, så har ikke de kommet i blomst før nå.  Fortsatt ligger det litt snø igjen, så kun noen få har begynt å blomstre, gleder meg virkelig til fortsettelsen.

Dette er en hepatica noblis alba, dvs en hvit blåveis.  Den selvsår seg mye og jeg tar vare på en god del av frøplantene.  De får forskjellige farger og derfor er det alltid spennende å se hvordan de blir, fargen kan bli hvit, rosa, blå eller lilla.  Alle er nydelige.
 

Og så har jeg denne, en hepatica nobilis transsilvania, ungarsk blåveis.  Den kommer normalt litt etter den vanlige blåveisen.  Den har litt større blomster og har en nydelig, lys blå farge. Siden den er plassert et sted hvor snøen forsvinner litt tidligere, så blomstrer også den nå.
Og her er den vanlige blåveisen, også utrolig flott når den står i full blomst.
Fortsatt venter jeg på de rosa hepaticaene, spesielt håper jeg at den fyllte har blitt litt større siden i fjor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar