onsdag 15. april 2015

De første staudene er priklet

Rundt juletider sådde jeg staudefrøene som jeg hadde samlet i løpet av høsten i hagen.  I tillegg hadde jeg fått og kjøpt en del frø.  I år prøvde jeg å begrense meg siden det ble alt for mye året før, men også i år ble det 30 potter med forskjellige stauder.

Nå har jeg priklet de første 4.   Jeg tar normalt flere småplanter i hver potte, da blir det raskere en større plante av det.  Og dessuten blir det ikke uoverkommelig mange potter til slutt.  Av de første 4 har jeg laget 8 potter av hver, så det blir jo fort en god del potter som skal passes på.

Her står alle ute på trappa, der er det bare litt sol på morgenen og de står litt i le og under tak.  Disse småplantene tåler ikke alt for mye sol og heller ikke for mye vind.  Jeg tar dem stort sett inn hver kveld og setter dem ut hver morgen.  Og når de står rett ved døra, så er de heller ikke så lett å glemme.  De tåler selvsagt heller ikke å tørke ut for mye, men de tåler jo heller ikke for mye vann.

Jeg har kjøpt meg noen trau i gartneriet og legger litt av et gammelt frotéhåndkle under pottene.  Da er det enkelt å vanne pottene - jeg vanner hånkleet, ikke direkte på jorda.  Jeg bruker vanlig blomsterjord.  Staudene vokser sakte, ikke som sommerblomster, og de trenger derfor ikke noe ekstra næring på lenge ennå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar