lørdag 25. april 2015

Prikling av stauder



I dag var det fint vær ute til å drive inne!  Og de siste staudene som jeg sådde i vinter trengte å bli priklet.

Her er 3 av pottene som nå skulle prikles, og når spirene kommer så tett som i den flørste potta her, så deler jeg ikke klumpen i hver enkelt spire.  Jeg tar en liten klump med spirer i hver potte, da blir det fortere en kraftigere plante er min erfaring.  Og så får jeg ikke så utrolig mange potter som må tas vare på.

I dag var det mye forskjellig primula som jeg priklet.

Alle pottene merkes godt med navn, men også med nummer etter sålista mi. For det hender at navnet blir uleselig, og da kan det være enklere å tyde et nummer.  Jeg setter nummeret på begge sider av merkepinnen slik at et nummer kommer ned i bakken og et står i lufta.  Det som står ned i bakken er normalt det som er mest lesbart etter et år.  Som merkepinner bruker jeg en gammel persienne som klippes opp.  Det blir veldig mange merkepinner for en billig penge.

Jeg har også priklet glaucidium palmatum, frø jeg samlet i hagen i sommer. Dette er en av favorittene i hagen, en nydelig plante med blå blomster på forsommeren.  Den er sjelden å se til salgs, men mange plantesamlere har denne.  Men da tar lang tid fra såing til blomstrende plante.  Første året kommer det kun frøblader, først neste år kommer de ordentlige bladene.  Så her gjelder det å være tålmodig, men den er virkelig verdt det.  Disse plantene kan brukes som bytteplanter til neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar