torsdag 11. juni 2015

Jeg blir aldri lei primulaer

Primulaene har blomstret lenge og fortsatt kommer det nye i blomst.  De er ikke de meste prangende blomstene i hagen, men de er så nydelige og det er så utrolige mange forskjellige former og farger.  Og de fleste tar liten plass slik at det går an å samle og få mange!
Dette ble ikke noe godt bilde, men jeg orket/gadd ikke å gå ut igjen for å prøve på nytt.  Dette er primula palmata, en av de små yndige.  Den er ikke mer enn ca 10 cm høy og bladene er veldig spesielle.  De er sterkt flikete og minner vel mer om en storknebb enn en primula.
Primula palmata kommer fra et begrenset område nordvest i Kina og vokser der i skogkanter og åpen skogbunn.  Den brer seg med jordstengler og danner etterhvert et tett teppe.
Jeg har fått min fra Magnar Aspaker og han har fått sin fra botanisk hage i Tromsø.  Og den brer seg stadig utover og trives veldig bra.







Dette er primula heucherifolia.  Den har jeg sådd selv i 2012 og også den har ganske spesielle blader.  De er myke, veldig hårete og nesten runde.  De er nydelige også når den er ferdigblomstret.



















Det er en del som ikke liker gule blomster, jeg kan ikke skjønne det, og her er en av de flotteste primulaene jeg har hatt i år.  Dette er primula luteola som jeg sådde vinteren 2012/2013 og dette er første gang den blomstrer.  Og nå ser det ut til at den vokser veldig fort så denne kan jeg snart dele og få flere av.

4 kommentarer:

  1. Så mange fine primula du har! Jeg kikket mer i bloggen din og den får frem staudesamlerlysten i meg :) Jeg prøver å holde meg litt stramt i tøylene sånn at jeg ikke skal så/handle planter over evne, men det holder hardt. Ha en fortsatt fin juni!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner godt hva du mener! Men det er jo veldig gøy å samle og det hender fortsatt at jeg kommer over stauder som bare må være med hjjem. Og frølister er veldig skummelt å gå igjennom :-)

      Slett
  2. Flotte bilder av vakre primula!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, har litt dilla på primulaer :-)

      Slett