fredag 26. juni 2015

Snart klar for hagebesøk i morgen

I morgen kommer det 22 fra Eda hagelag i Sverige, jeg både gleder og gruer meg.  Det blir første gang jeg har besøk langveisfra.  Men det er jo alltid hyggelig med besøk fra andre hageglade mennesker, så det blir nok hyggelig dette også.
I skyggebedet ved inngangen er det frodig nå, men ikke så veldig mye som blomstrer, men hageorkideene begynner å komme, hvis jeg er heldig så blomstrer noen av dem i morgen.  De hvite duppene i forgrunnen står i alle fall fint nå.
Ved bekken er snøballbusken flott og klokkebusken holder på å blomstre av.  Rognspireaen til venstre er snart i blomst.
En av pionene har begynt å springe ut, løkene rundt, camassia, er snart ferdige, men har vært flotte.
Gullregnen blomstrer fortsatt, den har alltid mange blomster, men setter heldigvis ikke så mange belger.
Flere primulaer blomstrer fortsatt selv om selvfølgelig mange er ferdige.  Det er flott å ha mange forskjellige primulaer, da blir sesongen lang.
Denne off-white valmuesøsteren blomstrer egentlig for første gang i år.  I fjor knakk blomsterstengelen før blomsten rakk å springe ut.  I år er den veldig lav, men har mange blomster.  Jeg aner ikke hvilken sort dette er.
Hostaene er flotte nå, og dette er absolutt min favoritt.  Jeg aner ikke hva den heter, men den har flotte sjateringer i blått, grønt og gult.
Amerikansk skrubbær har jeg hatt tidligere, men den forsvant.  Så når jeg fant planta hos Myrvold gartneri for et par uker siden, så måtte jeg prøve igjen.  Jeg er veldig glad i små, litt unseelige blomster som må studeres på nært hold.

Så konklusjonen er at mye er avblomstret, mye er på gang og noe er veldig flott akkurat nå.  Jeg håper det blir en hyggelig hagevandring i morgen!

1 kommentar:

  1. Hei! Du har så utrolig mye fint i hagen din. Hagevandringen kommer garantert til å bli vellykket! Kos deg masse :)

    SvarSlett