mandag 8. juni 2015

Ukjent anemone (anemone polyanthes)

Jeg har gått å sett på ei anemone en stund uten å finne ut hva dette kan være.  Den kom først med noen flotte blå knupper, jeg har aldri hatt en lignende anemone før.  Og veksten er kraftig, flott bladverk, en riktig fin plante er det.

Dette bildet ble tatt for 4 dager siden og i dag begynte den å springe ut.  Blomsten er helt klart hvit, men med blå bakside.  Og jeg må ha sådd denne, men jeg har sådd flere anemoner, og egentlig ingen som ligner denne.  Så hvilken kan det være?
Nå har jeg prøvd å legge den ut på facebook på siden til Blomstervenners Klubb, så får jeg se om jeg får hjelp der, eller kanskje her?  Uansett så er jeg veldig glad for denne nydelige planta.  Den er allerede stor og kraftig og jeg håper virkelig at den vil fortsette å vokse.

Og hjelpen kom fort, Anemone polyanthes, og frøene fikk jeg av Magnar Aspaker i 2012.  Notatene finner jeg, men skiltet i hagen har lett for å bli borte.

4 kommentarer:

  1. Fin var den - og så flott at du fikk oppklart mysterieplanten så fort. Ha en fortsatt fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fint å ha gode og kunnskapsrike hagevenner på nett, da løser det meste seg :-)

      Slett
  2. Så utrolig flott anemone!

    SvarSlett
  3. Den var virkelig flottere enn jeg hadde ventet!

    SvarSlett