onsdag 15. juli 2015

Iris og blå valmuesøster

Irisene er nydelig om dagen. Egentlig er jeg ikke så glad i iris, ikke fordi de ikke er pene, men fordi de trenger deling forholdsvis ofte. Og med morenesand og mye stein i jorda, så kan det være en skikkelig jobb!  Det er ikke enkelt å få spaden ned i jorda når den hele tiden støter på steiner.  Men uansatt, noen iris finnes også her, og pene er de jo.
Iris sibirica Butter and Suger er en av de flotteste jeg har.  Fargekombinasjonen er bare nydelig, og jeg skjønner ikke at noen ikke liker gule blomster.  Denne er jo flott og delikat.

Iris Cambridge synes jeg også er fin, kanskje ikke så spesiell, men store og blå blomster.  Og apropos blå blomster:

blå valmuesøster er vel en av de flotteste.  Jeg tror at dette er Meconopsis x Betonicifolia.  Den er nå på hell, men jeg lar den frø seg siden det alltid dukker opp frøplanter av den.  Og det er alltid populært på plantebyttemøter.  Selv har jeg nå ganske mange planter og trenger derfor ikke flere.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar