mandag 6. juli 2015

Nå kommer blomstringen fort og blir også fort ferdig




Nå er det blitt veldig varmt og i tillegg blåser det en del.  Dermed tørker det fort opp, og heldigvis regnet det i natt og i formiddag.  Det var utrolig tørt i går, og nå behøver jeg ikke tenke på vanning.

Det kommer stadig nye planter i blomst, her en ny primula som jeg har sådd.  Den er ganske unseelig, men jeg synes fargen var nydelig.  lappen er borte, men jeg tror at det må være primula cochburniana som jeg sådde vinteren 2012/2013.  Hvis det er det så skal den kunne selvså seg, håper at den gjør det!

Min samlermani på primula har i alle fall ført til at jeg har primulaer langt ut på sommeren :)




















Her en blondeprimula, primula sieboldii alba.  Den kommer fra fjorårets plantebytte i hagelaget, mange flotte skatter å få tak i der også.

Rosekragen, tanacetum coccineum, har jeg flyttet litt på siden jeg kjøpte den.  Jeg har liksom ikke funnet en god plassering til denne fargesterke skjønnheten, men nå, sammen med bla. rødbladet alunrot, så er den riktig lekker.

Knoppurt er ei plante som jeg normalt er litt forsiktig med, mange av dem sprer seg litt vel mye.  Men denne, centaurea begadensis, som jeg har sådd fra frø fra Magnar Aspaker, den er bare nydelig.  Den har lekkert grågrønt bladverk og har hittil ikke spredd seg i det hele tatt.  Den blir bare ca 30-35 cm høy og ei fin tue.  Knuppene er litt rare, ser nesten ut som om de ikke blir noe mer enn en liten grå dusk, men så springer den ut etter et par uker og får en nydelig lilla blomst.

Og til slutt - bjørnebæra blomstrer endelig!  Den har vært treg i år, det skyldes nok kaldt vær så langt i sommer.  Blomstene er veldig store og tiltrekker seg insekter, så faktisk også bier her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar