søndag 9. august 2015

Flott bladverk er et stort pluss

Jeg synes bladverket på plantene er vel så viktig som blomstringen.  Blomstringen er tross alt ganske kortvarig og da er det viktig at bladverket også er fint.

Alunrot er flott, dette er en av de mest vanlig og den stortrives i hagen.  Den sår seg litt og det er jo bare positivt.  Blomstrene gjør lite av seg, men det spiller liten rolle i dette tilfellet.

Hostaer er en virkelig favoritt blant bladplantene og denne er helt nydleig.  Og hasselurten foran har ingen synlige blomster, men er nydlig som bunndekke eller kantplante.  De blanke mørkegrønne bladene er flotte.  De små hvite blomstrene tilhører en trebladgillenian som også har et fint bladverk.

Månestråle, Kirengeshoma palmata, også kalt voksklokke, rekker ikke bestandig å blomstre her, men bladverket er så flott at det ikke betyr så mye.

Astilbene er nydelige både med og uten blomster.  Denne er nesten helt hvit, og ikke så høy.  Jeg har i mange år tatt med astilber fra plantebyttemøter og derfor har jeg fått mange forskjellige, men jeg har ikke navn på dem.  Og det spiller heller ingen rolle.  Akkurat nå er det den hvite og denne røde som står i full blomst.


2 kommentarer:

  1. Ja helt enig i at bladverk er viktig. Jeg har mange hosta, og synes de er så fine. Forglemmegeisøster Jack frost er også en favoritt.

    SvarSlett
  2. Helt enig, forglemmegeistøstrene er flotte, selv har jeg Mr. Morse og Dawson's White :-)

    SvarSlett