mandag 7. september 2015

Høstblomstring

Nok en flott dag i hagen etter jobb.  Det blomstrer fortsatt ganske bra rundt omkring og den første frostnatta har heldigvis ikke kommet.  Men det var bare 4 grader i dag morges.

Nøkketunga har stått med blomster utrolig lenge i år, og fortsatt svirrer humler og sommerfugler rundt den.

Denne solhatten, Mooodz Away, har jeg nettopp kjøpt hos Myrvold gartneri, jeg synes den var så flott.  Men jeg har problemer med å få solhattene til å etablere seg.  Jeg har plantet flere som ikke kommer igjen, men jeg gir meg ikke og kjøper nye.  For å få gravd ned denne så traff jeg selvsagt på en diger stein og måtte til med både spett og spade for å få fjernet den.  Men slik er det jo nå en har morenejord.

Denne hvite solhatten har heldigvis kommet igjen fra i fjor, så det er jo håp.  I tillegg er det en som fortsatt bare har knupper, jeg tror at det er den som heter Tomato Soup.

Gentianaene står også i blomst, denne søten aner jeg ikke hva heter.  Den blir ca 25 cm høy og blomstrer rikt, en helt nydelig blåfarge.

Skogsøten, gentiana asclepiadea, er også fin med nydelige blomstrer, men jeg er ikke så sikker på om jeg liker den så godt.  Den blir veldig høy og jeg synes det er vanskelig å få bundet den skikkelig opp.  Dessuten sår den seg litt mye.

Denne lille miniatyr tyrihjelmen, aconitum vaginatum, synes jeg veldig søt.  Den blir bare 35 - 40 cm høy og den også sår seg selv en del, men det synes jeg ikke gjør noe, den er ei fin bytteplante.

Dette er en liten fredløs, Lysimachia Autumn Snow, og den er jeg litt spent på.  Fredløsene har det jo med å spre seg litt mye, men foreløpig oppfører denne seg eksemplarisk.  Jeg kjøpte den i fjor og den har vokst bra, men ingen spredning så langt.

Og så fikk jeg spavendt komposthaugen i dag, der er det mye flott jord som skal ut i bedene neste vår.



1 kommentar:

  1. Solhatt må man absolutt ha i hagen! I år har de fleste kommet tilbake heldigvis. Jeg vet ikke helt hva som er trikset for å få dem til å overleve.

    SvarSlett