lørdag 12. september 2015

Mer høstblomstring


Min absolutt favoritt astilbe står nå i full blomst, astilbe glaberrima.  Den blomstrer først nå, er bare ca 30 cm høy, men aldeles nydelig.  Bladverket er blankt og fint hele sesongen og de flotte svakt rosa blomstene står lenge.




Denne alliumen er fin på nært hold, men den er liten og gjør ikke så mye av seg.  Jeg tror at det må være allium cyaneum.  Den sådde jeg for noen år siden, men siden jeg har glemt hvor jeg plantet den ut, så må jeg jo leite litt i gamle notater for å finne den.  Slik blir det ofte, jeg har så store planer om å skrive opp det meste, men det skjærer seg gjerne.

Hortensiaen står fortsatt i blomst, den har blitt slått i bakken flere ganger av skikkelige regnbyger, men den retter seg opp igjen.  En virkelig flott høstblomstrende busk.

Denne 'skyggeliljen', tricyrtis hirta, er en av de fine i skyggebedet nå.  Den kommer fra Japan og er en hardfør, fin staude.  Den har blitt ei fin lita tue, men sprer seg ikke akkurat mye.

I går fikk jeg også flyttet dette lille treet, fandens spaserstokk.  Aralia spinosa er en morsom sak.  Stammen er full av sylskarpe torner, så den bærer virkelig sitt navn med rette.  Jeg håper at den tåler flyttingen for den var plassert helt feil.  Her ved dammen kommer den mer til sin rett og hvis den setter rotskudd, noe den ofte gjør, så er det enkelt å fjerne dem.  Så langt har den klart seg bra i hagen selv om den ikke er så hardfør.  Så nå krysser jeg fingrene for at den klarer å etablere seg før vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar