fredag 30. oktober 2015

Unngå rothalsråte på pioner

På facebook er det mange nyttige sider om hage og der plukket jeg opp et råd nå som jeg ikke hadde hørt før.  Gamle Hvam Museum i Nes i Akershus har en egen side om  plantesamlingen sin.  Jeg oppdaget den ved en tilfeldighet og begynte jo da å lese litt.  Mari Marstein vet jeg er kunnskapsrik og derfor kan en også stole på det som står der.

Pioner er nydelige, men siden de trives litt dårlig i min lette sandjord, så har jeg ikke så mange og er heller ingen ekspert på dem.  Men jeg ønsker jo å bevare de jeg har.  Og jeg ante ikke at de kunne bli helt ødelagt av sopp.  Rothalsråte har jeg heldigvis ikke hatt og ønsker heller ikke å få, så da ble det en liten halvtime ekstra hagearbeid på meg :-)

Rådet var å klippe dem ned om høsten og fjerne alt avfallet, det skulle ikke en gang i komposten hvis det var antyding til sopp på blader og stilker.  Helst burde det brennes for å ta knekken på soppsporene, men det lar seg jo ikke gjøre, bladene er for fuktige nå på høsten.
Og jeg som i alle år bare har latt alt stå til våren.  Godt at lykken er bedre en forstanden.  Så nå klippet jeg ned alle pionene og puttet alt i restavfallet.





Og så er det bare å glede seg til neste sommer og ny blomstring!

1 kommentar:

  1. Akkurat peonene bruker jeg å klippe ned om høsten. Takke skjebnen for det!

    SvarSlett