tirsdag 19. januar 2016

Lekkert bladverk


Litt hagedrømming midt i verste vinterkulda :-)

Siden de fleste stauder har en ganske begrenset blomstringstid, er det også viktig med flott bladverk.

Heuchera eller alunrot har det kommet veldig mange av i handelen de siste årene.  Blomstene kan være noe unseelige, men bladverket er flott og variert.
Min erfaring er dessverre at ikke alle er like villige, men det er jo lov å prøve seg.  For hvis de trives så blir de flotte.




Bladfargene varierer fra rødt, brunt, grønt og mot gult.  Nydelig marmoreringer og fargede nerver, her er variasjonene mange.

Denne heter Velvet Night, den forrige er jeg litt usikker på, men kanskje det er Green Spice.

Blomstene er mer anonyme, men humlene elsker dem og det er også et stort pluss.




Bladene på fotblad, podophyllum, er veldig dekorative.  Blomsten kommer tidlig og blir fort borte, men bladene står flott hele sommeren igjennom.  Den trives godt i skyggen og sår seg lett hvis frøene ikke fjernes.


Mukdenia rossii Karasuba har vel neppe et norsk navn.  Dette er ei ganske lav plante med fint bladverk.  Jeg har min ganske skyggefullt, men den skal visstnok få mer rødlig bladkanter hvis den får mer sol.

En storvokst nøkketunge med rødlig bakside og stilker, også denne er lekker hele sesongen.  Jeg har den stående litt for tørt, men den tåler faktisk det ganske godt.  Når den henger med bladene hiver jeg bare på ei bøtte vann og da retter den seg opp igjen.

Høstormedrue, cimicifuga, er nok den absolutt største og staseligste stauden jeg har.  Med et bladverk som går i mørk rødgrønt så gjør den så utrolig mye ut av seg hele sesongen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar