fredag 6. mai 2016

Flotte dager i hagen


Nå har vi hatt 2 fine dager og jeg har brukt mye tid i hagen.  Bekken fikk jeg startet opp igjen i dag, det er litt jobb med det på våren, men resten av sommeren er det heldigvis lite å gjøre.  Men på våren tømmer jeg dammene og plukker opp rusk og rask som har samlet seg på bunnen gjennom høsten og vinteren.

Jeg har også så vidt begynt å tømme komposthaugen.  Der er det mye flott jord som jeg har tenkt å få spredd ut i bedene i år.  Men jeg ser at det kommer til å ta litt tid, det er jo så mye annet som skal gjøres også.  Og jeg sporer lett av.

Jeg tar med meg et lite lass kompost ned i hagen, finner ut at det er litt ugress som må bort først.  Setter i gang med det og finner samtidig et par små frøplanter som slett ikke kan stå der de står.  Graver dem opp og tar dem med til barnehagen.  Husker plutselig at jeg må vanne i drivhuset og stikker innom der.  Får vannet og ser at en av tomatplantene trenger mer støtte og finner en pinne til.  Utenfor drivhuset oppdager jeg en løvetann midt i blomsterbedet, den må jo bort.  Og slik går timene, veldig fint å drive i hagen, men ikke særlig strukturert dessverre.

Ved bekken har en liten hvit bekkeblom kommet i blomst.  Denne har jeg sådd selv og det er liksom noe spesielt med planter som en har dyrket fram selv.

Denne her oppdaget jeg også plutselig i dag.  En liten hundtann, Erythronium dens-canis 'Rose Queen', plantet jeg i 2014, men i fjor kom det bare blader.  Så endelig, i år kom det også en blomst, og den er bare så fin!

Denne er også ny, ei kubjelle som jeg plantet i fjor.  Den er i alle fall nydelig som knupp, gleder med til å se blomsten.

 

1 kommentar: