søndag 15. mai 2016

Vårblomstringen fortsetter

Det er fortsatt forholdsvis kaldt ute, og med nordavind og lite nedbør så begynner det nå å bli veldig tørt.  Men heldigvis klarer de fleste staudene seg uten noe ekstra vanning, men noen så tørre ut i dag så jeg ga dem litt vann.

Treblad er jeg redd kan bli ei ny dille.  Foreløpig har jeg ikke mange, men de er flotte og i år har jeg også funnet 3 små frøplanter i bedet.  Det er bare så utrolig morsomt!  Jeg liker best de som har blomstene oppover slik som denne, trillium chloropetalum.  Mange har nikkende blomster og da synes blomstene så lite.
Trilliumen trives tydeligvis godt i skyggebedet og nå kommer det snart nye planter, jeg har hørt fra andre at de gjerne kan få blomster i helt andre farger enn morplanta, det blir bare så spennende.

Gulskjerm, Hacquetia epipactis, er en av vårfavorittene.  Den sår seg en del, men ikke plagsomt.  Det dukker stadig opp nye planter og mange av dem graver jeg opp og gir bort til hagemarkedet i hagelaget.  

 I fjor fikk jeg tak i den broketebladet varieanten Thor.  Og den har kommet med to blomster første våren, det må jeg være fornøyd med.

Isopyrum thalictroides har så vidt jeg vet ikke noe norsk navn.  Den har bare så vidt begynt å blomstre.  Denne sprer seg litt og har etter hvert blitt ei veldig fin tue.  Blomstene ligner anemoner og bladene ligner litt på akeleiebladene.  Fin er den og etter blomstring forsvinner den bare, omtrent som hvitveisen.

 I steinbedet har androsace albana blomstret ei stund.  Denne har jeg sådd flere ganger og den er enkel å få til.  Den er liten og en typisk nærsyntplante som jeg nok har en forkjærlighet for.

Auriklene har også begynt å blomstre, her primula auricula, en nydelig liten sak som jeg plantet i fjor.

Denne lille auriklen her stemmer ikke med navnelappen, men det får ikke hjelpe, fin er den uansett.


3 kommentarer:

  1. Også her i haven er der tørt, og i går begyndte vi at vande surbundsbedene. Dine trillium må trives godt, når de sår sig selv. Din isopyrum har en imponerende størrelse. Jeg anskaffede den i efteråret og tør ikke slippe den løs i haven endnu.

    SvarSlett
  2. Mye fine vårplanter hos deg, liker veldig godt gulskjerm, men har aldri prøvd den. Ha en fortsatt fin helg.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Trillium kan lett bli den dille, ja! Jeg hadde helt glemt av denne planten, så nå har jeg notert meg det :) Jeg planta en Trillium recurvatum i gamlehagen, men tror den forsvant. Mulig den ikke fikk de riktige forholdene! Syns den ligner mye på din!
    Lekre planter du viser ellers!
    ha en fin 17.mai, enten den nå blir hjemme (som jeg) eller i toget :)

    SvarSlett