onsdag 8. juni 2016

Hageorkideer

I går oppdaget jeg den første blomsten på ei plante som jeg har hatt siden 2011 :-)  Den gang fikk jeg tak i et par hageorkider for en billig penge fordi de var så små.   Og tålmodig må en visst være med enkelte planter.

Liten er den forsåvidt fortsatt, men den blomstrer!  Den er bare ca 15 cm høy, den heter Cypripedium Smithii og har altså aldri blomstret før.  Den er i slekt med den norske marieskoen som er fredet og som jeg dessverre aldi har sett i naturen.


Denne lille her heter Cypripedium Flavum og har blomstrer flere ganger, men kommer fortsatt bare med en stilk.  Så jeg tror nok ikke at det er disse to jeg ville anbefalt noen som ønsker å prøve orkideer i hagen for første gang.  Jeg har mye bedre erfaring med Cypripedium Ulla, men den blomstrer ikke ennå.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar