torsdag 11. august 2016

Alltid spennende å komme hjem etter lang sommerferie!

Etter å ha vært på ferie i 3 uker var det utrolig spennende å komme tilbake til hagen.  Det er veldig mange år siden vi har vært borte så lenge og jeg ante lite om hvordan hagen hadde klart seg.  Gresset hadde jo selvfølgelig grodd en del, men ikke så mye som jeg hadde ventet.
Heldigvis så har det regnet litt i juli, så ingenting hadde tørket bort.  Og naboene har vært kjempesnille og vannet i drivhuset og potter.  Jeg var mest spent på alle staudene mine som jeg sådde i vinter og har priklet i potter - alle lever fortsatt.  Tusen takk til gode hjelpere!

Primula forbesii
Denne primulaen hadde faktisk begynt å blomstre nå, allerede første året, det er ikke vanlig.  Primula forbesii tror jeg dette må være, navnelappen på potta var i alle fall feil, merkelig at slike lapper ikke kan holde seg på rett plass ....


Eryngium 'Miss Wilmotts Ghost'
En ny stikle hadde kommet i blomst, den ligner veldig på alpestikle, men er nesten helt hvit, ikke rart den har et slikt spøkelsenavn.  Denne sådde jeg i februar 2013 og blomstrer nå for første gang, tålmodig må en jo være når en driver med denne galskapen.

Thalictrum 'Splendid White'
Jeg har plantet noen frøstjerner de siste årene, de er bare så lekre, men det er først i år at de virkelig begynner å gjøre noe av seg.  Thalictrum 'Splendid White' er blitt ganske høy og fått flere blomsterstilker, nå er den virkelig flott.


Thalictrum rochebrunianum
Thalictrum rochebrunianum er ganske storblomstrende og virkelig nydelig.  Også den har fått fart på seg.


Akkurat nå er det nok høstanemonen som gjør mest av seg, men den har faktisk allerede begynt å blomstre av.  Denne er høy, ca 80 cm og sprer seg en del, men den er en av de som jeg allikevel bare må ha.  Den er så lekker!


Skogsøten, gentiana asclepiadea, står også i full blomst, eller står og står, den burde vært støttet bedre opp, men slik blir det jo når en ikke er hjemme.

Nå er det bare å håpe på litt oppholdsvær slik at jeg får luket, klippet, pottet opp og samlet frø :-)

3 kommentarer:

  1. Velkommen hjem og godt at alt står fint til i haven. Når først du har mandstroen i blomst, er du garanteret frøplanter i de kommende år, det er i hvert fald min erfaring. Din ensian er tidligt i blomst i forhold til vores danske have.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er veldig bra vi har google - jeg skjønte ikke hvilken plante som du kalte mandstro. Vi kaller den stikle :-) og jeg er helt enig, den sår seg gjerne!

      Slett
  2. Kjekt å komme hjem fra ferie og finne at alt er som det skal være i hagen, ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett