fredag 19. august 2016

Purpursolhatter er vakre, men så vanskelige å få til!

De siste årene har jeg kjøpt flere purpursolhatter på høsten, de er jo så fristende der de står i gartneriene på denne tiden.  Og jeg har ikke hatt så mye som har blomstret utover høsten.  Men erfaringen min med disse er ikke god.  De har stort sett ikke kommet igjen, eller det som har kommet neste år har vært utrolig dårlig, kanskje bare noe få blader.  Og neste år igjen har de vært helt borte.

Jeg lot meg friste i år igjen og kjøpte Echinacea 'Julia' hos Myrvold Gatneri.  Jeg spurte faktisk i kassa om de hadde noen gode råd om hvordan jeg skulle få denne til å etablere seg.  Svaret var ikke særlig oppløftende - hun som jobbet med staudene hadde sagt det samme som meg - nå var det snart slutt med å kjøpe disse for de ville bare ikke.

Men jeg tok jo med meg denne skjønnheten hjem og plantet den ved bekken på samme sted som jeg plantet en nydelig en i fjor.
Så fant jeg ut at Facebook er et nyttig hjelpemiddel og la ut spørsmålet mitt der også.  Og jeg har i alle fall fått et par gode råd.  Kenneth hos Garden Living er flink med det meste og han svarte:

'De må ha godt drenert jord.  Der de selvsår seg er det ofte litt tørrere enn andre steder.  Den torva de kommer i (spesielt store potter) blir for våt på vinteren.  Sorter med gule blomster er ofte noe mindre hardføre.  Men det spørs hva de er krysset med.  De overvintrer fint i potter ute, men da renner vannet fort bort også.  Små planter bør ikke få blomstre første året og heller bruke energien på å vokse med sideskudd.  Kan du få løsnet eller vasket av litt uten å skade røttene for mye vil den nok etablere seg raskt og klare vinteren bedre.'

Og jeg hadde plantet min nye godt nede i torva til den fra i fjor - så her var det bare å grave opp igjen.
Min sandjord er veldig godt drenert, så jeg vasket ut mye av torva på den nye planta, og grov et nytt hull på et annet sted hvor det bare er sandjord.  Nå er det bare å krysse fingrene.  Det er i alle fall ikke fargen på planta som er et problem, jeg har prøvd de fleste!   



Purpursolhattene vokser vill på prærien og åpne skogsområder i Nord-Amerika, de liker sand og kalkholdig jord og er hardføre.  Så da er det jo veldig synd at de selges i store potter med torv!


4 kommentarer:

  1. Ja, jeg har samme erfaring. hadde riktignok en 'Magnus' i noen år, men plutselig var den borte. Har prøvd mange, på alle mulige plasser, men borte blir de. Prøver igjen, med dine råd... Jeg har jo både sandjord og kalkrik grunn.

    SvarSlett
  2. Mine er også borte, får prøve disse rådene. De er jo så vakre også!

    SvarSlett
  3. Gode tips å ta med seg, jeg har solhatt for første gang i år. Og vil jo gjerne at den skal dukke opp til neste år også.
    Føyer meg til å koret, de er veldig vakre :-)

    SvarSlett
  4. Da får vi bare håpe alle sammen at rådene fra Kenneth fungerer, det er i alle fall godt å vite hvordan plantene vil ha det slik at vi kan gjøre så godt vi kan for å få dem til å trives :-)

    SvarSlett