mandag 19. september 2016

Fotbladfrø

Så langt har september vært helt herlig!  Varme og sol, helt ypperlig tid for å høste frø i hagen.

I går klippet jeg av alle fruktene av fotblad-planten, podophyllum hexandrum.  De er virkelig lekre der de henger under bladene, men jeg vet at hvis disse får henge der så blir det veldig mange frøplanter, og det er det ikke plass til.  Så da er det bedre å så noen av disse frøene i potter og litt mer kontrollert.

Når bladene stikker opp på våren så ligner de sammenslåtte, rødlige paraplyer.  Så slår det seg ut, blir mer grønne og blomstene kommer.  Hos meg blomstrer fotblad i begynnelsen av mai med enten lys rosa eller hvite blomster, mine er hvite.  Blomstene vender rett opp og står over bladene.  De står ikke så lenge, men bladverket er nydelig gjennom hele sommeren. 

De sprer seg forholdsvis sakte med underjordiske rotstengler, og trives veldig godt i skyggebedet.  De små, lave plantene foran på bildet er frøplanter, jeg tror at de er 2 år gamle.  Så de begynner forholdsvis tidlig å blomstre, men når ikke full høyde før etter 1-2 år til.  Da er de ca 50 cm høye hos meg.

Etter blomstring danner det seg en ganske stor frukt som henger under bladverket.  Denne er først grønn og er da giftig.

Frukten blir rød på høsten og er da moden.  Den skal være spiselig, men så langt har jeg ikke smakt på den, den ser bare ikke så fristende ut.

Inne i hver frukt er det mange store frø, og disse bør sås ferske.  Hvis de tørker opp så mister de mye av spireevnen.  Jeg har prøvd å så tørre frø, men aldri fått dem til å spire.  Men de ferske frøene spirer veldig godt.  Jeg har gravd ned noen i skogkanten og håper at de kommer igjen der, og så skal jeg få noen i potter i dag.  Resten av frøene blir det vel til at jeg kaster, det er ingen vits i å tørke disse.  Hvis noen vil ha frø, så ta kontakt så sender jeg mot dekning av porto.


1 kommentar:

  1. Heisann har du fremdeles frø som kommer fra denne fotblad planten, så er jeg veldig interessert

    SvarSlett