mandag 31. juli 2017

Frøsanking og egenproduserte planter

Nå om dagen samler jeg frø av staudene etter hvert som de modnes.  Stort sett så er det enkelt å samle frø, men noen planter kan være litt mer vriene.  Jeg lurer noen ganger på om det er frø i det hele tatt i det jeg har samlet inn, så en blir nok aldri helt utlært i dette.  Det hender at alt går i søpla fordi jeg ikke er sikker på om det egentlig er frø det som ligger der :-)

Det jeg sådde i vinter (og som har spirt), det vokser sakte, men sikkert.  Et unntak er det, calceolaria mexicana.  Den vokser og blomstrer allerede. 

Men nå googlet jeg den og ser at dette nok er en ettåring, så da får jeg bare nyte den nå.  Av og til blir en litt lurt.  Fin er den uansett og den skal trives i skygge.  Så neste år skal jeg så den tidligere og ha den i potte på skyggesida. 


Denne riddersporen sådde jeg for 1 år siden og den blomstrer nå for første gang.  Det skal være en lav type, men uten navn.  Jeg tror at den kan bli fin når den bare får etablert seg.  I fjor mistet jeg flere av plantene, de ble spist opp av sniler, men i år ser det ut til å gå bedre.


Men så var det denne da, adenostyles alpina.  Jeg plantet ut noen planter i fjor i hagen, men de har ikke klart vinteren.  Og så hadde jeg 2 planter stående i potter og de klarte seg fint.  Nå har jeg plantet ut en til på et nytt sted og håper at den vil klare seg.  Den begynte å blomstre mens den sto i potte.  Jeg har googlet denne også for å prøve å finne ut hvordan den trives.  Jeg leste i fjor at den ville ha litt fuktig jord og halvskygge, men siden de i potte har klart seg, så tror jeg neppe at det stemmer.  Har også lest at den passer i fjellhagen.  Nå prøver jeg i alle fall i halvskygge og godt drenert og så håper jeg igjen.  Den andre planta skal jeg plante om i ny, større potte og så får den stå ett år til.  Skulle gjerne hatt denne til å trives, så hvis noen har tips så mottas de med takk.





3 kommentarer:

  1. Tiden flyver jo afsted, og det er allerede ved at være på tide at beslutte, hvilke frø der skal indsamles. Den flotte ridderspore kunne godt ligne en alpin type. Dem forsøger jeg jævnligt at så, men desværre som regel med blandet held.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror du kan ha rett i det med riddersporen. Fin er den jo uansett.

      Slett