mandag 28. august 2017

Akeleiefrø

Det blir mye samling av frø om dagen.  Nå har det vært sol og fint vær og da er det helt ypperlig å samle frø.  Jeg har absolutt ingen aning om hvor mye som er samlet, men det ligger i alle fall veldig mange kaffefilter på kjøkkenbenken med frø til tørking.  Og mye er også lagt over i andre poser for videre oppbevaring.  Hos meg går det først og fremt i staudefrø siden jeg stort sett ikke sår sommerblomster.

I sommer fikk jeg spørsmål om frø fra et par akeleier.  Disse pleier jeg ikke å samle frø fra siden jeg ikke har navnet på dem.  Men jeg har gjort det nå.  Akeleiene sår seg veldig mye selv og for å unngå at det blir for mange av dem, så pleier jeg å kutte dem ned før frøene er modne.

I år har jeg samlet fra 4 forskjellige akeleier, så hvis noen ønsker seg frø, så er det bare å sende meg mail, lisbeth.hof@gmail.com.  Jeg tar 10 kr pr frøpakke + 13 i porto.
Jeg kan jo ikke garantere at plantene blir akkurat slik morplanten er siden de kan ha blandet seg.  Men jeg har veldig lite akeleier, så muligheten er i alle fall ganske stor.

Den første er denne helt hvite akeleien.

Nummer to er denne hvite som jeg kaller en Nora Barlow type, har mer runde blomster.

Disse to står ved siden av hverandre og kan kanskje ha krysset seg.

Så er det denne rosa.  Den er litt morsom siden blomstene står oppover og ikke er nikkende slik de vanligvis er.  Den virker også å være frøekte.  Jeg pleier å la den så seg og da kommer det like planter.

Til slutt denne blå og hvite lave akeleien.  Den har jeg også sådd og fått samme type, så den er kanskje også frøekte, men jeg garanterer som sagt ingen ting.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar