søndag 10. september 2017

Små lønner i hagen

I dag har jeg drevet på i hagen i mange timer.  Med oppholdsvær til litt ut på ettermiddagen, så måtte jeg bruke anledningen til å få gjort en del av det som skulle gjøres før vinteren.
På torsdag var hagelaget hos Garden Livning og da ble det jo selvfølgelig med noen planter hjem, og de måtte i jorda.

En ny japansk lønn, aconitifolium, måtte plantes.  Dette er en dverg, antagelig ikke så hardfør, men jeg håper at den vil klare seg.  Jeg lot den i alle fall få en lun plass rett ved en stor stein.  Disse små lønnene er så nydelige, og de jeg har fra tidligere har klart seg fint.  Så da håper jeg at denne også vil trives. Denne har veldig flikete blader og skal få fin høstfarge.

Acer palmatum Atropurpureum har fått enda litt rødere blader nå på høsten.  Den frøys litt tilbake første vinteren, men etter det har den nesten ikke hatt frostskader.

Det samme gjelder for denne, acer palmatum Orange Dream.  Den kjøpte jeg i 2013 og den vokser selvfølgelig ikke stort, men det gjør da ingenting så lenge den klarer seg så bra.

Denne lønnen har jeg dessverre ikke notert opp, så den har jeg ikke noe navn på.  Men flott er den også.

I tillegg har jeg fått plantet ut mange av de små frøplantene som har stått i potter gjennom hele sommeren.  Nå var det på høy tid at de kom ned i jorda.  Alt i alt en flott dag med mye god trim :-)


3 kommentarer:

  1. Det er med at komme ud, når vejret endelig tillader det.
    Løn er så fine med deres forskellige løv. Ja man kan jo ikke helt lade være med, at købe lidt nyt til haven, når mulighede byder sig :-)
    mvh
    Lene Bestemorshave

    SvarSlett
  2. Hei Lisbeth. Nå er det bare å benytte tiden ute når været tillater det. Jeg har hatt noen lønner, men har ikke lykkes med de. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  3. Så fine de små lønnene dine er. Jeg har kjøpt mitt første Viftelønn, synes de er så fine, men gjenstår og å se om den overvintrer her hos oss.
    Ha en fortsatt fin uke!
    Hilseb fra Turid

    SvarSlett