torsdag 16. august 2018

Litt erfaring etter en ekstrem varm og tørr sommer

Folk rundt meg sier at det har vært en flott sommer, jeg er jo slett ikke enig.  Varmen og tørken som har vært på Østlandet og store deler av Sør-Norge, Danmark og Syd-Sverige har ført til en veldig spesiell hagesommer.  All tid i hagen har gått med til å bære vannkanner.  I mai så plantet jeg bare 4 planter ut i hagen og de angret jeg på at jeg hadde gravd ned.  Jeg kjøpte en del nye planter i våres, men disse har blitt stående i skyggen gjennom hele sommeren.  Først nå har jeg fått begynt å plante ut.  Og nå har jeg også delt noen få planter, det har jo heller ikke vært mulig i tørken.

Og noen overreaskelser har jeg fått i år.  Jeg har mye primula og de vet jeg jo at trenger vann.  Jeg har også en del hosta, og de har klart seg utrolig godt i varmen og tørken.  Med så store blad så trodde jeg at disse ville trenge en del vann, men det har de ikke gjort.




Både de store og de små hostaene har klart seg fint.  Så et av prosjektene fremover blir å bruke noen av de små hostaene som bunndekkere.  Det gjelder virkelig å ikke ha noe særlig bar jord hvis vi får flere slike sommere.  Og det sier ekspertene at vi gjør.  Denne bitte lille hostaen er en av de jeg skal dele og formere opp.

Mange av heucheraene, alunrøttene. har også klart seg bra.  Jeg har slitt veldig med å holde liv i et par som jeg plantet i fjor, men de mørkbladete har vært fine til tross for lite vann.

Blåveisen har også imponert.  Jeg har mange som har sådd seg i singelen og flere står veldig solrikt.  Jeg vet jo at de tåler tørke i skogen, men at de også klarer seg midt i solsteiken uten vann, det hadde jeg ikke trodd.  Denne lille her hat blitt litt gul i bladverket, men ellers ser den fin ut, og vann har den ikke fått.

I fjor plantet jeg et par daphner (tysbast) og de har også imonert.  Siden de ble plantet i fjor så kan de ikke ha så mye røtter enda, men de har klart seg fint uten skader.  Riktignok har de fått litt vann siden jeg har vært redd for dem, men de står midt i sola, så det har ikke monnet så mye.

Steinbedsplanter tåler jo selvsagt mye tørke, men jeg er overrasket over hvor mye denne sedum pachyclados har vokst i år.  Denne skal jeg nok også dele og sette flere steder.

I dag har det duskregnet hele dagen, det er så deilig å kunne glemme vanning.  På det meste tror jeg at vi bar ut 100 kanner på en dag.  Det eneste positive ved vanningen er at jeg merker at jeg har blitt mye sterkere i armene.  Det har blitt mye styrketrening denne sommeren.

2 kommentarer:

  1. Efter min mening lidt for meget styrketræning...
    Men godt du deler dine erfaringer, for det kan vi vist alle have glæde af.

    God weekend fra Ulla

    SvarSlett
  2. Ja, Hosta, og Heuchera med har virkelig imponert. Står like fine, eller nesten finere enn normalt! Ser ut som det er håp for blåveisen også, da. Var litt bekymret for den.

    SvarSlett