torsdag 24. september 2020

Frøliste 2020

Også i år har jeg samlet mye mer frø enn det jeg har behov for selv.  Som vanlig er det mest staudefrø siden det er det som er min hovedinterresse.  Og med strengere regler for hva som kan importeres av planter fremover, så blir det kanskje også denne måten vi må skaffe oss spennende planter på, vi må så selv.

Og stauder kan faktisk være ganske greie å få til, men det tar tid, kanskje flere år før den egensådde planten blomstrer, men så er det utrolig gøy når det skjer. Og i mellomtiden driver vi jo med noen annet.

Alle frøene er samlet i egen hage i sone H4-5.  Dette er noen av mine egne favoritter i hagen.  Det er rikelig med frø i pakkene og jeg tar kr 20,- pr pakke + porto/konvolutter kr 20.  Jeg tar VIPPS for de som har det.  Bestilling kan sendes til lisbeth.hof@gmail.com. 

Stauder/flerårige løk og knoller: 

 

 TOMT Androsace hedraeantha, smånøkkel - en liten steinbedsplante som sår seg selv i hagen, trives i sol.


Anemone barbulata, en anemone med små hvite blomster på høye stilkerhos meg trives den i halvskygge og sår seg litt.

Anemone narcissiflora, alpesymre, en høyreist flott anemone som trives i skygge/halvskygge.



Akeleie med rosa, oppadstående blomster. Denne er frøekte, det vil si at frøplantene blir lik morplanten noe som ikke er vanlig blant akeleiene.

 

 Aquilegia glandulosa, en nydelig blå akeleie som også er frøekte.

 

 
Drymocalis rupestris - hvitmure.  Dette er en staude som vokser vilt i Norge, men som er utrydningstruet.  Flott i staudebedet, trives i sol og med god drenering.

  
Gladiolus caucasicus - staudegladiol. En nydelig flerårig gladiol som kommer igjen år etter år og sår seg også litt slik at den dukker opp flere steder i hagen.
 

Glaucidium palmatum, virkelig en perle i skyggebedet.  Blomstrer tidlig og bladverket står grønt og fint hele sommeren.  Dette er en staude som jeg aldri har sett i gartneriene.  Den også sår seg selv hvis den trives, men vokser sakte.

TOMT Hacquetia epipactis - gulskjerm.  En herlig vårstaude, trives i skygge/halvskygge, blomstrer tidlig og sår seg en del hvis den trives.

 

 Meconopsis baileyi, blå valmuesøster.  En populær staude, trives godt i skygge/halvskygge og sår seg selv slik at den dukker opp flere steder.


  
 Pulsatilla alpina ssp. apiifolia, gul kubjelle.  Denne trives en full sol, tåler godt tørke og sår seg også gjerne i hagen.  En nydelig storvokst kubjelle med et flott bladverk.
 
 
Sommerblomster:
 
To typer tagetes, begge er høye planter, 40 - 60 cm og blomsterrike
 
Tagetes med enkle, rød-oransje blomster

Tagetes med fylte gul-oransje blomster


Jeg sår mine studefrø i desember eller januar.  Frøene står i potter som settes i kasser, jeg bruker grønne kasser som f.eks. brukes til jordbærkurver. Pottene står inne et par dager og så settes de ut på et skjermet sted hvor det ikke er sol.  Hvis det er snø så graver jeg litt snø over dem.  Og der blir pottene stående til våren.  Da får alle kuldebehandling noe en del staudefrø trenger for å spire.  Alle tåler denne kulda selv om de ikke trenger det.  Og så er det viktig å passe på dem ut over våren/forsommeren slik at de ikke tørker ut.
 

4 kommentarer:

  1. Hei, du har så mye fint. Jeg er ikke så flink til å så stauder, tror ikke jeg er tålmodig nok, og kanskje er det så vått her at de drukner, jeg vet ikke. Men en sånn gulskjerm står på handlelisten min, hvordan er den å få til? Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Hos meg sår gulskjermen seg egentlig litt mye nå, send meg en mail med adressen din, lisbeth.hof@gmail.com, så kan jeg sende deg et par frøplanter :-)

      Slett