mandag 5. september 2016

Mange busker er enkle å formere

Enkelte busker setter fort røtter hvis greiner blir liggende nede på bakken.  Snøballbusken, viburnum opulus, er veldig hissig på det.  Og derfor har den også bredt seg litt mer utover enn egentlig nødvendig.
Og fin er den jo når den blomstrer i juli!  Men jeg trenger plass til en hortensia som kan blomstre når snøballbusken er ferdig.

Så i går krabbet jeg under busken og fant flere slike småplanter som sto for seg selv.  Noen var fortsatt koblet til morplanta med ei grein, så det ble litt klipping og ryddig før jeg fikk gravd dem fram.

Så var det bare å potte dem opp og klippe dem ned en god del for røttene var jo skadet og da er det geit å redusere det over jorda også.  Nå får de stå i potter til neste vår og da havner de på plantebytte i hagelage.  Og jeg har fått en åpen flekk hvor det kan plantes en limefarget hortensia som jeg har siklet på i hagesenteret :-)

Og mens jeg først var i gang så la jeg også ned et par greiner på en gammel hortensia slik at de ligger med god kontakt til jorda.  På hver grein la jeg en stein slik at de blir liggende rolig og så regner jeg med at de har fått fine røtter neste sommer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar