tirsdag 27. september 2016

Tid for frøsanking

Det er veldig gøy å samle frø, men mange ganger er det vanskelig også.  Det kan være vanskelig både å finne frem til frøene på de visne blomstene og å vite når de er modne til å høstes.  Men jo mer en driver med dette, jo mer lærer en.  Det trenges litt erfaring her.  Det nytter stort sett ikke å høste umodne frø og venter en for lenge så har de plutselig forsvunnet.
Jeg vil virkelig anbefale alle å samle frø.  Frøene kan en enten bruke selv eller bytte med andre.  Det er en billig måte å få seg planter på.  Og så er det gøy når de spirer!

Her er frøkapslene på martagonliljene, de har begynt å åpne seg og er veldig klare for å høstes.


Har hadde jeg max flaks, disse frøene hadde spredd seg ved det minste vindpust.  Dette er frø fra Glaucidium palamatum.  Jeg høster noen av disse, men lar den også så seg selv.


Disse frøstandene fra en tricyrtis har jeg håpet skulle bli modne i mange år, men hittil har de aldri rukket det.  Planten fryser alltid mens de enda er grønne.

Jeg tror at jeg har fått samlet det meste nå, jeg samler stort sett staudefrø og jeg tror neppe at det er flere av dem som vil bli modne.  De høstblomstrende staudene rekker aldri å få frø hos meg.  Så nå går tida med på å rense frøene og tørke dem.  De må være helt tørre før de legges poser, hvis ikke kan de fort råtne. 


Kaffefilter er fine til å samle og tørke frø i.  I et gjørne at kjøkkenbenken har det sett slik ut lenge, stadig nye kaffefilter med nye frø.  Og når de har ligget ei ukes tid på kjøkkenbenken så er de fleste tørre.  Etter å ha renset dem og kanskje sortert ut de som ikke er spiringsdyktige, så pakker jeg dem i små pergamentposer.  Posene er egentlig beregnet for frimerker, men siden de er helt tette, så egner de seg også kjempebra til frø.  De kjøper jeg på nettet hos Scanfil.

Liljefrø sorteres, de spiringsdyktige til venstre og de ubrukelige til høyre

Jeg samler frø både for å levere til Blomstervenners Klubb og til Dansk Primula Klub.  I tillegg selger/bytter jeg noe.  Bla. facebook er flott for å komme i kontakt med andre planteentusiaster. 

Såinga skjer i slutten av desember/begynnelsen av januar og da er det fint å få litt jord under neglene igjen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar