onsdag 2. september 2015

Høye stauder


Det er så flott med store stauder og da mener jeg de virkelig store.

Høstormedrue, cimicifuga racemosa, er en av dem.  Jeg har to, og de blir godt over 2 meter når en tar med blomsterstenglene.

De blomstrer utrolig seint her hos meg, noen ganger rekker de slett ikke å komme i blomst, men siden bladverket er så flott, så gjør ikke det noe.  Men jeg håper jo at den får noen fine hvite aks i år også selv om vi har hatt en kald sommer.

For at denne stauden ikke skal bli alt for stor, pleier jeg hver vår å kutte av litt i utkanten på den og potte opp.  Jeg har aldri delt dem.  Og de trenger ikke noen form for oppstøtting, og det er jo også flott.






Jeg er også veldig glad i skogskjeggen, Aruncus dioicus, selv om den nå er svartelistet.  Min mormor hadde et stort eksemplar midt på plenen og den var virkelig flott!  Og hvis en klipper ned blomsteraksene etter blomstring så sprer den seg ikke.  Tua blir selvsagt større for hvert år.  Opprinnelig plantet jeg fire i hagen, men nå har jeg bare en igjen.  Den tar stor plass og har måttet vike for andre planter.  Men den siste skal jeg helt klart beholde.






Purpurmjødurt, Filipendula purpurea, er også en av de store.  Bladverket er ganske lyst og blomstene lysende, kraftig rosa.  Den kan bli ca 1 meter høy, litt lavere her i den skrinne jorda hos meg.  Jeg plantet min første i 2009 og den er lettstelt, men utvider seg ikke så mye.  Jeg har lest at andre har problemer med at den sprer seg alt for mye, men det har den ikke gjort her.

Av andre høye stauder i hagen nå er hjelmen, Aconitum.  Denne tofargede har jeg flyttet med meg og delt mange ganger.  Jeg tror navnet er Aconitum x cammarum 'Bicolor'.  Flott er den og humlene elsker den.  Den trenger litt støtte for ikke å velte.   


Denne lyse hjelmen har jeg sådd, og den har blitt utrolig høy.  Jeg trodde at jeg sådde en forholdsvis lav en, så denne vet jeg ikke helt hva heter.  Flyttes må den i alle fall slik at den få litt støtte og mer plass. Nå ligger den utover de andre plantene.

Praktnøkketunge, ligularia dentata, er også ei plante som jeg har flyttet med meg.  Denne har blader som er rødlige under og store flotte blomster som sommerfuglene elsker. 


5 kommentarer:

  1. Flotte stauder. Jeg plantet Høstormedrue i vår. Spørs om den blomstrer i år, men som du sier så er bladverket så vakkert i seg selv. Hjelmene besøkes så flittig av humlene. Dine farger var veldig fine.
    Ha gode dager.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til med høstormedruen din! Du må nok kanskje vente til neste år med blomstringen, men det spiller jo mindre rolle. Ha en fin høst!

      Slett
  2. Takk for tips om slike høye, flotte staduer. Et par har jeg, men nu vet jeg hva jeg skal få tak i til neste vår.

    Ha en fin helg.

    SvarSlett
  3. Mange flotte stauder. Skal også skaffe meg høstormedrue i år, liker også bladverket veldig godt. Her nord spørs del vel om den får blomster i det hele tatt, men det er ikke så farlig.

    SvarSlett