torsdag 27. juli 2017

Digitalisfrø i komposten var nok ikke så lurt......

Av og til så skjer det ting som slett ikke var beregnet.  I fjor og forrige året klarte jeg å få brukt en del av jorda fra komposthaugen og jeg var veldig fornyøyd med meg selv.  Men nå spirer det masse revebjeller over alt.  De første blomstrer også.

Det er flott med revebjeller, men jeg har ikke plass til disse.  Og nå skjønner jeg jo også hva som har skjedd.  Jeg hadde noen hvite revebjeller nederst i hagen og disse kastet jeg på komposten for at de ikke skulle så seg.  Og frøene har tydeligvis klart seg fint der. 

Dette er digitalis purpurea 'Alba' som jeg sådde for en del år siden.  Siden jeg ikke har hatt andre typer, så er det nok hvite revebjeller som kommer nesten overalt i hagen.  Jeg får i alle fall spa opp en del av småplantene og ta med på plantebyttemøtet i august og så skal jeg ikke kaste frø på komposten i år.  Nå får jeg fjerne dem før frøene er modne.


4 kommentarer:

  1. De var jo fine da! Jeg har nok gjort det samme, de vokser ikke i komposten, men har spesielt i år merket at jord dra komposten gjerne fylles med små revebjelleplanter. Ha en fin dag, hilsen ingeborg

    SvarSlett
  2. Jeg har nok gjort det samme her, og fortsetter med det. Men nå napper jeg opp de små plantene tidlig på sommeren, og så havner de igjen i komposten. Noen får selvfølgelig stå, for det er noen flotte planter.

    SvarSlett
  3. Godt å høre at flere har gjort det samme :-)

    SvarSlett