onsdag 5. juli 2017

Parsellhage - nytt av året

Har man ikke nok hage hjemme, så er det muligheter for å leie en parsell, og det har jeg altså gjort i år.  På Jessheim er det startet opp en liten parsellhage, vi er 12 stykker som dyrker der i år.  Det blir nok noen flere neste år. 
Hjemme har jeg stort sett bare prydbusker og blomster pluss noen frukttrær.  Jeg har ikke plass eller jord til noe særlig grønnsaker.  Så derfor har jeg leid en liten parsell på 5 x 10 meter.  Men tida har ikke helt strukket til, stell og luking har gått litt på halv tolv.





Men nå begynner jeg å få hodet over vann.  Det meste er luket, gullerøttene er tynnet og sukkerertene er bundet opp.
Og potetene har faktisk begynt å blomstre!












Maisen begynner å bli fin.
I dag fikk jeg også lagt på noe gammel grisemøkk fra en møkkakjeller som har ligget der i 30 - 40 år.  Jeg prøvde litt av møkka til tomater og ser at den ikke er særlig kraftig for tomatene må jeg begynne å gjødsle ekstra nå.  Men dette er jo fint å ha på toppen for å hindre ugrass.









Sukkerertene har også så vidt begynt å blomstre og kålen som er under duken var blitt veldig fin.  Men purren og sellerien vokser dårlig, jeg fikk på litt ekstra gjødsel i dag.  Det skal visst bli regn til helga, og det trengs nå.

Men vi er så heldige at eieren av parsellene vanner for oss når det trengs.  Han luker faktisk litt også, lett å bli bortskjemt her tror jeg.

Gøy er det i alle fall, og det blir spennende å se hvordan avlingen blir første året.



3 kommentarer:

  1. Hei Lisbeth. Så spennende med parsell. Ha det godt.
    hilsen hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Kjekt med en liten parsellhage til å dyrke grønnsaker i.

    Ha en fin torsdag!

    SvarSlett