onsdag 9. august 2017

Anemone hupehensis

Anemone hupehensis har jeg funnet ut at denne vakre saken heter.


Dette er en stor, kraftig anemone som det sto en liten notis om i siste Hagetidend og da fikk jeg også navnet.  Jeg har fått min via planebytte i hagelaget for mange år siden.  Denne anemonen er vanskelig å få til å etablere seg, men når den først har rotet seg så sprer den seg en del med rotskudd.  Men en slik lekker staude, den må få lov til å spre seg litt.  Jeg har prøvd å potte opp noen rotskudd hvert år, men det er veldig få som overlever.

I parsellhagen har vi begynt å høste.  Potetene har blitt fine og vi har nå sluttet å kjøpe poteter, nå er vi selvforsynt til vinteren kommer, det er kjempegøy.  Også gulerøttene har vi begynt å ta av og sukkerertene har blitt over meteren høye selv om de ut fra frøpakka bare skulle bli 50 cm.  Og det bugner av erter.

Spisskålen har vi også høstet 3 hoder av, de er store og fine.  Men sommerkålen har bare blitt svære, høye planter og det ser ikke ut som om det blir særlig mye kålhoder der.

Neste år blir det bare spisskål og ingen sommerkål.  Noe erfaringer må vi jo gjøre oss før alt blir perfekt.
Purren har også fått for lite gjødsel og de er fortsatt ganske tynne.  Sellerirota ser bedre ut og løken er jeg usikker på.  Vi får se når høsten kommer.  Gøy er det i alle fall å dyrke egne grønnsaker.



4 kommentarer:

  1. Veldig fin anemone. Gøy med grønnsaker, skulle ønske jeg hadde plass til mer. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Rigtig fin Høstanemone, jeg har hørt fra en gartner, at de er svære at overvintre i potter.
    Dejligt med forsyninger fra haven😀 Her har vores spidskål ikke lavet hoveder endnu, men vi håber stadig.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave.

    SvarSlett
  3. Nydelig staude! Har prøvd å etablere den flere ganger, men har ikke lykkes hittil.
    Herlig å høste inn fra egen avling :)

    SvarSlett
  4. skulle ønske jeg hadde plass til mer. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg


    เย็ดสาว

    SvarSlett