søndag 17. juni 2018

Hagen bugner nå etter litt regn

Nå trives virkelig plantene i hagen, det har kommet noe regn og mer kommer det i dag.  Og det er heller ikke så varmt lengre.  Det er tydelig at plantene liker det.


 Hageorkideene står nå i blomst, dette er Cypripedium reginae som jeg plantet i 2011, den trives tydeligvis godt.


Og dette er den første cypripediumen som jeg kjøpte, Ulla Silkens, plantet i 2010.  Begge disse kan anbefales hvis en vil prøve seg på hageorkideer.


Men blomstene behøver slett ikke være store for å spre glede i hagen.  Denne lille vårkjærminnen, Omphalodes cappadocica ‘Starry Eyes’, brer seg ikke plagsomt, men vakker er den.  Dette er en liten skatt kjøpt hos Garden Living, firmaet som nå sloss mot et vannverk som ikke vil la dem vanne plantene sine og dermed trues av nedleggelse.  Men vi håper jo at saken skal løse seg.

Geum 'Flames of Passion' er en annen av de lekre plantene som jeg har kjøpt der.  Virkelig en nydelig liten staude, og humlene liker den også.

Dette bronsjebladet har aldri vært flottere, jeg er usikker på navnet, men kanskje det er Rodgersia pinnata Chocolate Wings?  Men dette sprer seg ikke mye slik det vanlige bronsjebladet gjør, planten er 8 år gammel og fortsatt bare noen få blad og en blomsterstilk.


4 kommentarer:

  1. Ja, vannet fra overgartneren gjorde virkelig godt nå. Det strutter i hagen. Flames of Passion kjøpte jeg også i år. Rålekker farge på den. Det er helt tragisk hva som skjer med Garden Living. At det går an å være så lite fleksibel og risikere at de få små gartneriene vi har igjen, kanskje går dukken! Ikke til å tro! Håper virkelig at det vil ordne seg for dem.
    Jannicke

    SvarSlett
  2. Så vakre hageorkidéer.Det har jeg ikke forsøkt meg på til nå, men dette fristet.

    SvarSlett
  3. I have never seen the flowers in the first couple of photos before, they are absolutely stunning. I love how delicate they are. Thanks for the share, loved seeing these!
    World of Animals

    SvarSlett
  4. I'am glad to read the whole content of this blog and am very excited,Thank you for sharing good topic.

    หนังออนไลน์

    SvarSlett