lørdag 3. juni 2017

Skyggebedet i dag

Å reise bort i 9 dager i slutten av mai og begynnelsen av juni er kanskje ikke det lureste en gjør når en er hagegal.  Men det var skikkelig gøy å se hvor mye som hadde skjedd.  Her er noen favoritter i blomst i skyggebedet akkurat nå.

Nå blomstrer Mukdenia rossii karasuba. 
Denne begynner å legge litt på seg, den trives tydeligvis og har blitt flott.

Trillium chloropetalum har stått i blomst en stund, for første gang med 3 blomster.

Trillium erectum har vokst seg stor, og den har også sådd seg.  
Det er spennende med frøplanter, de blir jo ikke bestandig lik morpanten.

Glaucidium palmatum alba og Cardamine pentaphyllos (tannrot) kler hverandre godt, 
også disse tuene blir større for hvert år.

Den vanlige glaucidium palmatumen sår seg også ganske bra.  
Dette er ei frøplante som selvsagt har stått noen år nå.  Lekker er den.

Og til slutt - Smilacina racemosa - er skikkelig skjønnhet som i tillegg dufter godt.  

Det er virkelig mye å glede seg over nå!


9 kommentarer:

  1. Mye fint i det skyggebedet som jeg kunne tenkt meg om jeg hadde hatt plass. Spesielt godt likte jeg Trillium erectum, tannroten og den nest siste, mulig de må på listen selv om jeg ikke har plass. Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. Hei Lisbeth

    Det ser rigtig godt ud - lækre sager!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og god helg til deg også!

      Slett
  3. Hei. Flotte bilder. Nydelige trillium. Hadde jeg bare hatt mer plass. Ønsker deg en fin søndag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja trillium er nydelige! Ha en fortsatt fin pinse du også!

      Slett
  4. Smukke, frodige planter.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett