fredag 27. mai 2016

Reinrose - hybrid

Innover terrassen vokser reinrosa, dryas x suendermanni.  Dette er en hybrid av den vanlige reinrosa som vokser vill på fjellet, og den vil ha virkelig skrinn jord.

Rund terrassen ligger det bare litt jord over isoporen, men der trives reinrosa.  Og den drar seg langt inn på steinene på terrassen.  Egentlig skulle en tro at den heller ville dra seg lengre ut hvor det er bedre jord, men det er tydelig at denne trenger lite for å bomstre.

Og nå er den virkelig full av blomster!  Frøstandene er også veldig dekorative litt seinere, men jeg pleier å fjerne disse og da kommer det litt mer blomster ut over sommeren.

Dette er en halvbusk, dvs at den ikke visner ned slik staudene gjør.  Den står grønn gjennom vinteren og så kommer det nye blader på de gamle greinene på våren.  Den er veldig hardfør.  Jeg har hatt litt frostskader på den av og til, men det er egentlig lite.  Og den er enkel å formere med stiklinger!

Så hvis noen har et tørt problemområde i full sol så anbefaler jeg denne.  Det sies at den liker kalkrik grunn, men jeg har hatt den i mange år og kalker lite, så jeg tror ikke at det betyr så mye.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar