fredag 26. februar 2016

Blomster-Svein fra Grette gartneri


 

Hagelaget hadde besøk av Blomster-Svein i går.  Han driver et lite gartneri i Lier som har spesialisert seg på juleroser, helleborus, og alunrot, heuchera.  Konklusjonen er at det er farlig å gå på slike foredrag, det er så lett å bli smittet av en ny basill!!

Svein er tydeligvis en dyktig gartner, han fortalte med stor entusiasme og kunnskap om plantene sine.  Og ikke minst, han var utrolig morsom.  Det ble en minnerik kveld.

Foreløpig tror jeg at jeg skal begrense meg litt når det gjelder juleroser, men flere typer heucheraer skal jeg helt sikkert kjøpe til våren når hagelaget besøker gartneriert hans.

Her har jeg stjålet et bilde fra facebook-siden hans.  Denne julerosa heter Eric Smithii 'Shooting Star', helt nydelig og blir kanskje en av de jeg prøver å få tak i til våren.

Dette bildet er også tatt fra hans facebook-side og viser noe av utvalget hans av alunrøtter i fjor.  Han lovet at det skulle bli større i år ......

Jeg noterte meg mange på ønskelista, disse står øverst:
Heuchera Midnight Rose
Heuchera Black Beauty
Heuchera Paris

Heuchera trives stort sett overalt, men de med lyse grønne blader tåler ikke mye sol.  Sneglene  er ikke glad i disse plantene og ellers er de sykdomsfrie og greie å ha med å gjøre.
Jeg ser allerede for meg flere heucheraer i det nye woodland-området, gleder meg virkelig til å besøke gartneriet til Svein :-)


2 kommentarer:

  1. Hejsan!

    Javisst uppskattar vi de tuffa och vackra julrosorna med sin sköna blomning tidig vår. Jag försöker dock begränsa mig för man får mycket fröplantor så småningom men just tidig vår är det lätt att köpa på sig fler.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg pleier å fjerne frøstandene på julerosene for de sår seg temmelig mye. Det kan lett bli alt for mange frøplanter

      Slett