torsdag 18. februar 2016

Soleier i hagen

Regner med at det er flere enn meg som sliter litt med krypsoleier i hagen!  Jeg har dem heldigvis bare et sted, men der klarer de å gjemme seg godt under en busk og så kommer de krypende ut inni mellom.  Smørblomsten er også flott i blomsterengene, men passer dårlig ellers.
Heldigvis er det så mange andre flotte soleier som kan dyrkes og som ikke er så spredningsvillige.



Duppsoleie, hvite dupper, ranunculus aconitifolius 'Flore Plena', kjært barn har mange navn.  Dette er  er en gammel og virkelig god hagestaude. Hos meg trives den godt i skygge og halvskygge.  Blomstene er veldig små, men det er mange av dem, så det blir ei lita sky av hvite blomster, lekkert.  Etter blomstring visner den stort sett ned så det er det greit at noe annet dekker litt foran. Den setter ikke frø, men kan deles.  Jeg pleier bare å grave litt på siden av planta og lirke ut et par rosetter og det går veldig greit.


I 2014 fikk jeg tak i den enkle typen av ranunculus aconitifolius, og også den er flott.  I tillegg er den mer populær hos insektene og det er et stort pluss.  Den har etablert seg raskt og blitt ei veldig fin tue.  Dette bildet er tidlig i blomstringen, den blir adskillig høyere etter hvert og kommer stadig med nye blomster.


Det finnes også gule, fylte varianter av soleien, jeg trodde at det bare var en type, men det er i alle fall 2, en forholdsvis lav som denne og en høyere.  Ranunculus acris Multiplex trodde jeg var forholdsvis høy, men den er lav og blir litt borte der den står.  Så enten må den flyttes eller jeg må beskjære mikrobiotaen som står foran hardere. Uansett er den flott med litt grønt midt i den fylte blomsten.


En av de små, men nydelige soleiene, ranunculus parnassifolius, ser ut til å trives i grusbedet nede i hagen der den får mye sol på dagen og ettermiddagen.  Jeg fikk tak i ei lita frøplante og den vokser sakte, men sikkert.


Ranunculus amplexicaulis blir ca 30 cm høy.  Den har heller ikke vokst fort, men i sommer fant jeg ei frøplante av den, og den kan gjerne så seg mer.   Den har nydelig blomster på stive stilker.



5 kommentarer:

  1. De er veldig søte, soleiene. Ja, jeg har både krypsoleien og smørblomsten. De er jo fine de og, men sprer seg selvsagt over alt der jeg ikke vil ha dem. Fikk en liten rot av en duppesoleie i fjor, er veldig spent på om den har overlevd vinteren siden jeg plantet den sent.
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Duppsoleien er veldig hardfør så selv om du plantet den seint, så tror jeg nok den klarer seg :-)

      Slett
  2. I Danmark kalder vi dem ranunkler og bruger soløje om helianthemum. Med undtagelse af smørblomsten holder jeg meget af dem allesammen, selvom et par stykker sår sig selv lidt for villigt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Soløie var et vakkert navn. Jeg er foreløpig ikke så veldig god i de latinske navnene, men de er greie å holde seg til over landegrensene slik at at en vet at en snakker om de samme plantene

      Slett
  3. Jeg ante ikke det var såpass mange sorter soleie å plante i hagen. Jeg har desverre krypsoleie flere steder i hagen, men prøver å holde dem i sjakk. Duppsoleie var jeg så heldig å få kjøpt på Skedsmo Hagelags plantemarked for et par år siden. De setter jeg veldig pris på, så jeg sitter og funderer på om jeg skal skaffe meg et eksemplar av Ranunculus amplexicaulis :-) Ranunculus acris Multiplex var jo fin den også :-)
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett