torsdag 10. mars 2016

Hvitmure - en staude vi må ta vare på

En av plantene som jeg er veldig glad for at jeg har fått tak i er hvitmure, drymocallis rupestris.  Hvitmuren vokser vill i Norge, men er fredet og rødlistet, dvs at den er nesten utryddet.  Den vokser visstnok 5 steder ved Oslofjorden.  Den liker seg på berg og i veldrenert jord med kalk og mye sol.  Med andre ord passer den helt topp i hagen her med morenesand og kalkgrunn.  Rupestris betyr visstnok berg.

Jeg kjøpte min plante i 2010 i botansik hage på Tøyen. På våren har de hvert år vårtreff hvor venneforeningen selger planter de har alet opp.  Og jeg husker at hun som solgte meg den var veldig ivrig og ville gjerne spre denne fine stauden.  Og det har jeg også prøvd å gjøre. 


Blomstene kan ligne på jordbærblomster, men muren blir mye høyere, ca 40 cm.  Den begynner å blomstre i juni og blomstrer ganske lenge.  Jeg har samlet frø og sådd den flere ganger.  Og frøene spirer godt og plantene blomstrer gjerne etter 2-3 år.  I hagen har jeg dessverre ikke sett at den har sådd seg.


Hovedutbredelsen av hvitmuren er i Mellom-Europa og forekomstene ved Oslo-fjorden er de nordligste.  I Oslo har det vært jobbet med å ta vare på plantene og det har blitt plantet ut nye planter der de har blitt borte.  Nå har jeg hatt den i hagen siden 2010 og den ser ut til å trives veldig godt.  For meg ser den ut til å være hardfør i alle fall til sone H5, men den må nok stå tørt.

Den tilhører rosefamilien, tidligere ble den regnet inn under murefamilien og het da også potentilla.


9 kommentarer:

  1. Så søt den er, forstår godt at du vil ta vare på den.:)
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  2. En køn staude, som er et nyt bekendtskab for mig. Jeg får sjovt nok flere hits, når jeg googler den som potentilla rupestris.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje ikke så lenge siden den skiftet navn :-)
      Det med navneskiftet på stauder er jeg ikke særlig glad for, det gjør det litt vanskelig for oss som har dilla på stauder

      Slett
  3. Tror jeg har fått denne fra deg - antagelig som frø. Husker ikke hvordan spiringen gikk, men har lenge hatt bare en plante, så den var kanskje vanskelig å få til å spire. Nå er det i alle fall to. Om den har delt seg eller om det er frø som har spirt, vet jeg ikke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre! Min erfaring er at den spirer godt, men snt vet en jo aldri. Men uansett er det jo flott at det har blitt to :-)

      Slett
  4. Den var vakker i hvit. Selv har jeg den røde blodmure som trives godt i min hage med mye sandholdig jord.

    SvarSlett
  5. Bare lurer, har du frø av hvitmure til salgs? Jeg vil evt. svært gjerne kjøpe av deg. Hilsen Gjertrud Tveitevåg

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! Jeg har fortsatt frø av hvitmuren :-) Så hvis du ønsker deg frø, så send meg en mail med adressen din: lisbeth.hof@gmail.com. Jeg tar kr 10 for frøene + porto kr 14.

      Slett