mandag 19. august 2019

Blauhilde - stangbrekkbønner

Jeg har aldri vært noe begeistret for bønner og dermed så har jeg jo heller aldri dyrket noen.  Men det er det slutt på nå.  I fjor på en hagetur, så kom jeg over Baluhilde, stangbrekkbønne, i en hage.  Og den var jo så lekker.  Vi fikk også lov til å ta med noen frø, de hadde tydeligvis mer enn de klarte å høste.  Så i år har jeg hatt noen få bønner på parsellen, men neste år skal de også dyrkes i hagen slik at vi kan glede oss over hvor flotte de er med mørke stengler, flotte blader, nydelige blomster og noen utrolige belger.









Bønnene er skikkelig store og lekre.  Dessverre så mister de fargen sin ved koking, da blir de mørke grønne.  Men de er utrolige gode på smak, så disse kan virkelig anbefales.


2 kommentarer:

  1. Flot plante! Vi elsker bønner!

    SvarSlett
  2. Så flotte. Jeg har bare prøvd de oransje prydbønnene. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett