tirsdag 3. september 2019

Gøy med hagetur

På lørdag var Ullensaker hagelag på tur og første stopp var Hageidyll i Sponvika.  Jeg må jo bare innrømme at jeg falt både for stedet Sponvika og for den flotte hagen.

Sponvika ligger rett ved Svinsund og ligner veldig på en liten sørlandsidyll, bare plassert i Østfold.

Bussen stoppet i 'sentrum' og vi gikk den siste biten bort til hagen.  
Svinesundbroen kan skimtes i bakgrunnen.

Vi passerte flere idylliske små hus, skjønner jo godt at mange ferierer her.  
Det er bare 500 fastboende, men om sommeren kryr det visstnok at folk her.

Nydelig trappeoppgang i rosa og grått.

Og så kom vi fram til hagen til Eirin og Lars med mange rom og utsikt til fjorden.
Jeg har jo sett mye av hagen på bloggen deres, men det er jo så utrolig gøy å kunne se alt i virkeligheten.

De har brukt mye stein i hagen og det er mange sitteplasser.

 Nå som blomstringen var på hell så ble vi kanskje enda mer oppmerksomme på selve utformingen av hagen, og det var imponerende.







 Gamle utslitte sandaler kan brukes til utløp for en bekk :-)

Egensnekrede pergolaer delte hagen opp i mange rom.



Høsten har helt klart kommet, men det var det fortsatt mye blomstring.  Selv falt jeg for hibiscusene.  
Jeg visste faktisk ikke at de kunne trives i Norge.  Den blå skal være ganske hardfør, så kanskje jeg må prøve en neste år.  Her i hagen trivdes de  i alle fall utrolig bra.


Pelargonia-huset var også nydelig, kunne gjerne sittet her og nyte sensommeren.

Kreativiteten fantes over alt, og jeg dro i alle fall hjem med mange ideer i hodet.

Denne hagen er vel verdt et besøk eller flere, tror at vi alle ønsker oss tilbake til Eirin og Lars.



5 kommentarer:

  1. Heldige du som har besøkt denne fantastiske hagen i Sponvika. Det er helt utrolig hva de har skapt der. Jeg følger flittig med på bloggen deres og det var fint å se dine bilder. En dag skal jeg komme meg dit.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja du bør absolutt komme deg dit en dag, det er sjelden å se en så kreativ og gjennomført hage.
      Hilsen Lisbeth

      Slett
  2. Sikkert helt topp å se i virkeligheten, som du sier, det ønsker jeg meg også, en gang må vel bilen ta meg i den retningen. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  3. Flot reportage fra den helt enestående kreative have. Tak!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
  4. Der er ikke noget bedre end at tage på havebesøg og hold da op en fin have I besøgte 😀 Sikke mange sjove ideer.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlett