søndag 6. oktober 2019

Frøliste 2019


Jeg må nok innrømme at jeg ikke har samlet så mye frø i år, regnet har gjort det litt vanskelig.  Frø skal jo helst høstes når det er tørt vær, og det har det vært lite av.  I tillegg så forsvinner frøene lett i alt regnet.  Men noe har det tross alt blitt og alt er samlet i egen hage.  Alle er stauder og hardføre her hos meg i sone H4-5.

Jeg selger porsjonspakker med frø, kr 15 pr pakke + kr 20 i porto/konvolutt.  Noen sorter har jeg rikelig av, mens andre kan det nok fort gå tomt for.  Send meg mail til lisbeth.hof@gmail.com med bestilling og adresse så sender jeg ut forløpende.  Jeg tar Vipps for de som bruker det.

1. Hvit akeleie 'Spring Magic', jeg vet ikke om den er frøekte.

2. Hvit akeleie, jeg vet ikke om den er frøekte.

3. Rosa akeleie med blomsten vent oppover, frøekte.

4. Aquilegia glandulosa, frøekte

5. Anemone barbulata

6. Anemone levellei eller rivularis (jeg er ikke sikker)

7. Anemone narcissiflora - alpesymre

8 .Caltha leptocepala - hvit bekkeblom

9. Cephalaria gigantea - gullknapp

10. Clematis recta 'Purpurea'- stivklematis

11. Drymocallis rupestris - hvitmure

12. Eryngium alpinum 'Blue Star' - alpestikle

13. Gladiolus caucasicus - staudegladiol

14. Glaucidium palmatum

15. Glaucidium palmatum alba (kan ikke garantere et frøene vil gi hvite blomster)

16. Lilium martagon, martagonliljer, fargeblanding.  Disse krysser seg og jeg har mange forskjellige, derfor umulig å vite hvordan de blir.

17. Meconopsis betonicifolia - blå valmuesøster

18. Pulsatilla alpina ssp. apiifolia - gul kubjelle

 
19. Silene alpestris

20. Soldonella montana

21. Townsendia escapa

22. Viola labradorica


Jeg sår alle mine staudefrø ved juletider, lar dem stå inne et par dager slik at frøene blir fuktige og så settes de ut i kulda på et skjermet sted, skjermet for sol og nedbør.  Frøpottene har jeg stående i jordbærkasser slik at de står støtt og ikke velter.  Jeg legger gjerne ei kasse over også slik at ikke katter eller andre dyr kommer til og hvis det er snø så spar jeg litt over dem.  Så får de stå der til våren kommer.  Ikke alle frøene trengre denne stratifiseringen, men alle tåler det.


4 kommentarer: