fredag 21. april 2017

En herlig hagedag!

I dag har jeg skulket jobben en del!  Det har vært fint vær og jeg hadde planlagt en tur på hagemessa i Lillestrøm etter lunsj i dag.  Men siden jeg ble fortere ferdig med en jobb og jeg var i Oslo, så ble det fristende med en kjapp tur innom botanisk hage også.

Jeg hadde faktisk trodd at våren hadde kommet lengre der, men det har vært kaldt.  Magnoliaene sto med knupper, det samme gjorde mange tulipaner.  Men kubjellene sto i full blomst, og de er bare så fine!

Men det var selvfølgelig masse blomstring på de små løkvekstene!  Jeg gleder med til til det ser slik ut hjemme også.

Og så gikk turen til hagemessa på Lillestrøm.  Den blir faktisk litt bedre for hvert år synes jeg.  Og det var selvagt en del fristende ting å få kjøpt der.  Her er staudene som jeg kom hjem med:

Anemone nemorosa 'Blue Eyes' - hvitveis med blått øye
Anemone nemorosa 'Green Dream' -hvitveis med grønt i blomsten
Anemone ranunculoides 'Crazy Vienna' - liten fylt gulveis
Cirsium rivulare 'Frosted Magic' - bekketistel med hvite blomster
Laserpitium siler - hvit skjermplante
Lotus corniculatus pleniflorus - en fylt variant av den ville tiriltunga
Primula frondosa
Primula 'Corporal Baxter'
Trillium cuneatum - treblad med nydelig bladverk og mørk blomst


Green Dream - en nydelig hvitveis som jeg ikke har fra før, det er så mange lekre av disse!

Trilliumen har nydelig bladverk og så håper jeg at den vil blomstre neste år.  
Når jeg ser nå etterpå, så handlet jeg alle staudene hos to utstillere, Gartneriet Spiren fra Danmark og Garden Living.  For meg er disse helt klart de mest spennende utstillerne på hele messen.  

Og i morgen er det seminar i Blomstervenners Klubb -helga kan ikke bli bedre!


4 kommentarer:

  1. Hvor var du heldig at have godt vejr i dag. Her var der koldt, vådt og blæsende. Uf. Spændende nyindkøb.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt kaldt her også, men sola hjelper noe!

      Slett
  2. Så hyggelig med en rapport fra Botanisk hage! Men kulda ser ut til å slå ut der også. I Slottsparken har påskeliljene begynt å blomstre. God helg!

    SvarSlett
  3. Hei. Hørte at det ikke har vært så kald april siden 1977. Det er kaldt her på sørlandet også. Mye fint du kom hjem med fra messa. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett