søndag 30. april 2017

Prikling av stauder

Nå spirer mange av staudefrøene som jeg sådde i vinter.  De har stått inne siden påsketider på et litt kjølig rom, og i mange potter skjer det mye.

I noen potter er det masse små spirer, i andre bare noen få og i mange har det ikke skjedd noe så langt.  Tålmodig må en være når en sår stauder.  Men de står jo bare der, og krever ikke mye pass.

I dag priklet jeg primula sikkimensis, primula polyanthus 'Midnight' og Delphinium Pacific Mix.  Tidligere har jeg priklet calceolaria mexicana og lychnis x arkewrihtii Vesuvius.  Jeg prikler når de små plantene har fått de første ordentlige bladene.  Og jeg setter normalt 2-3 spirer i hver potte.  Da blir de fortere en liten kompakt plante. 

Nå begynner det å bli fullt inne, jeg trenger absolutt å få flyttet en god del ut i drivhuset.  Og det ser ut til å bli noe varmere, så da håper jeg å få gjort det i morgen.  Det blir nok pelargoniane som kommer ut og så får de spede staudefrøene stå beskyttet i kjelleren under plantelyset.  I drivhuset blir det store temepratursvingninger og det tåler de ikke så godt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar