mandag 13. april 2015

Hvorfor blogge?

Dette med blogging er helt nytt for meg.  Det er noe jeg har tenkt på ei stund, ikke for å vise andre hva jeg driver med, men nærmest å ha bloggen som ei dagbok.  Problemet tror jeg blir å følge opp og legge ut ting når hagesesongen er på sitt travleste.  Men nå skal det i alle fall prøves.

Vi bygde hus i 2006 og da startet jeg opp med hagen samtidig.  Jeg hadde gravd opp en god del planter fra forrige hage og flyttet med til en midlertidig hage og nå skulle de endelig komme på plass.  Denne gangen skulle hagen planlegges og tegnes, men slik ble det jo selvsagt ikke ......... også denne gangen ble det mye etter innfallsmetoden.  Det er nok bare slik det fungerer best for meg.

Jeg er en typisk plantesamler, dumper jeg over noe spennende og nytt så må de bare med hjem uten at jeg helt vet hvor de skal plantes.  Hagen er på under et mål, nesten ikke plen, men da heller mye stauder, busker og trær.  Det var dessverre ingen trær på tomta da vi overtok og derfor har vi da heller ingen store trær ennå, men noen begynner da å vokse seg litt til.  Ellers er hagen full av forskjellige stauder, noe litt mer spesielle planter som jeg enten har sådd selv eller kjøpt/fått av plantevenner rundt omkring.  Siden jeg har vært aktiv i hagelaget i mange år, så har det også blitt mye spennende planter som er byttet eller kjøpt på plantesauksjon der.

Nå er det ny hagesesong på gang selv om vi fortsatt har mye snø igjen.  Vi bor litt høyt og har derfor snøen lengre enn naboene nede i bygda.  Men jeg har allerede priklet noen stauder som ble sådd i vinter og tatt inn etter noen uker ute i kulda.  Og mer står inne nesten klare til prikling.  Så derfor har jeg allerede sørgerenner under neglene :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar