lørdag 5. desember 2015

Blåveisminner

Blåveisen er også en av mine vårfavoritter.   De er blant de aller første vårblomstene, så snart snøen smelter litt og sola har begynt så vidt å varme, så dukker den opp.


Den vanlige hepatica nobelis vokser vill i skogen rundt her.  Grunnen er kalkrik og derfor trives den veldig godt.  Og fin er den i hagen også hvor den dukker opp mange steder, maurene er flink til å spre frøene.
Blåveisen er fin å ha under busker og trær slik at den får sol på våren og litt mer skygge ut over sommeren.  Men jeg ser at den trives også i solhellinga og i skyggebedet.

Den hvite blåveisen vokser også veldig godt, tua blir større for hvert år, og så sår den seg :-)  Hvert år finner jeg mange småspirer rundt denne planta som jeg flytter og tar vare på.

Her en blåveis med større blomster og også større og litt anderledes blader.  Dette er en heptica nobelis transsilvania.  Den blomster litt senere enn de andre.

Dette er en tilsvarende hvit en, store blomster og store blader.  Men denne har jeg aldri plantet så det må være en blanding som har sådd seg selv.  Det er veldig morsomt.
Dette er nok den fineste jeg har i hagen, Hepatica transsilvanica 'Konny Greenfield'.  Jeg var så heldig å få være med på en planteimport for en del år siden og da ble denne med på lasset.  Den vokser ikke fort, men kommer med noen flere blomster hvert år.

En hvit blåveis med litt rosaskjær, Hepatica nobilis var. nobilis 'Alabaster JP', også en jeg fikk kjøpt via fellesimport.

Denne blåveisen er skikkelig rosa i blomsten og har nydelig bladverk.  Hepatica nobilis x media Silver Raffels.  


Og til slutt et par bilde av blåveisbarna - hepaticaene blander seg og det er så spennende å se hva resultatet blir.  Noen blir rosa, noen hvite, noen lilla og noen blå.  I tillegg kan noen få spennende bladverk.
Det er herlig å drømme seg litt bort med gamle bilder nå når dagene er korte og det er kaldt ute :-)



5 kommentarer:

  1. Hepatica har udviklet sig til en plante for plantesamlere og sælges ind imellem til enorme priser. Som dine billeder viser, er det også en smuk plante, både hvad angår blomster og løv.

    SvarSlett
  2. Jeg har også sett de solgt til alt for høye priser. Men slik blir det gjerne når plantene blir populære, fint da at de sår seg selv og blander seg i hagen.

    SvarSlett
  3. Så spennende at de blander seg. Veldig søte.:)
    Hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  4. Så utrolig fine bilder! Jeg to blåveiser i min hage nå og drømmer om flere.. Du er heldig som har så mange flotte ��! Koselig blogg du har, første gang jeg er innom her ��

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg er så heldig at blåveisene mine nå sår seg og krysser seg. Og da vet en jo ikke hvordan de ser ut de som dukker opp her og der :-)

      Slett