fredag 18. desember 2015

Mine favoritter i hagen i 2015

Jeg holder på å sortere blomsterbildene mine om dagen, en jobb jeg har tenkt på i lengre tid.  Og da dukker det jo opp noen minner også :-)
Og så begynte jeg å tenkte på hvilke blomster som virkelig slo til denne sesongen.

Jeg er veldig glad i klematis, men synes egentlig at mange er trege med å etablere seg og litt vanskelige.  Det er mulig at det er for skrinn jord her og at det er grunnen.  Men i fjor plantet jeg 3 nye og den ene var virkelig flott.

Dette er clematis texensis Princess Diana.  Den hadde ikke så veldig mange blomster i slengen, men det kom stadig noen, og jeg synes de var virkelig lekre.

I år som mange år tidligere må jeg da ta med glaucidium palmatum, jeg tror dessverre ikke at den har noe norsk navn.

Denne nydelige woodland-stauden var flott i år slik den alltid er.  Det er en staude som vokser sakte, men når den endlig har etablert seg, så er den en glede år etter år.  Jeg tror ikke at den er så enkel å få tak i, men i hagelaget vårt så spres den litt hele tiden via planteauksjoner.  Den sår seg selv, men det tar lang tid før den blomstrer første gang.  Og her står den i full blomst i begynnelsen av juni.

Den neste jeg må ta med er en soldonella.

Dette er en veldig liten staude som jeg har forsøkt å så noen ganger uten hell.  Jeg fikk også kjøpt en hos Magnar Aspaker for noen år siden, men den gikk ut.  I fjor fikk jeg kjøpt en ny hos Myrvold Gartneri samtidig som jeg fikk ei lita rot fra ei hagevenninne.  I tillegg hadde jeg også sådd noen frø året før der igjen som spirte litt, så dermed hadde jeg plutselig 3 forskjellige soldonellaer i hagen i år.  Og jeg var veldig spent på hvordan de ville bli, dette ble den flotteste, soldonella Spring Symphony :-)   Den blir bare 10 cm høy, og danner fine tuer.  Blomstret hos meg i midten av mai og som dere ser så har den allerede begynt så smått å spre seg, herlig!

Dette året hadde også kveden enormt med blomster!

Jeg tror at dette er en chaenomeles japonica, liten eldkvede.  Dette er en hardfør liten busk i rosefamilien som har helt nydelig blomster i begynnelsen av juni og så får den frukter på høsten.  Jeg hadde gledet med til å kunne lage gele eller marmelade av dem i år, men det ble bare 3 små frukter av all denne blomstringen.  Det spørs om det har vært for kaldt på forsommeren slik at det var lite insekter?  Blomstringen har i alle fall aldri vært så flott som i år.

Med primula-dille så må jeg ta med en primula også.

Primula luteola sådde jeg vinteren 2012/2013 og det kom noen små spirer som sto i potter over til neste år igjen.  Så i 2014 planter jeg ut to planter i bedet og de kom i blomst for første gang i år, og som de blomstret!  Og så flotte som blomstene ble etter hvert, og de sto lenge.  Dette tror jeg kommer til å bli en av mine favoritter blant primulaene.   Foran primulaen står en anemone nemerosa bracteata pleniflora, en hvitveis-type som her begynner å bli avblomstret.  Også den var veldig fin.

Viola 'Irish Molly' tror jeg også blir en favoritt etter hvert.  Den kjøpte jeg i år hos Garden Living og den er jo bare helt nydelig i fargen.  Jeg håper at den vil trives og bli ei stor tue, gleder meg virkelig til å se hvordan den blir neste sommer.


Verbena hastata, tårnjernurt oppdaget jeg i fjor hos ei hagevenninne.  Og heldigvis fikk jeg også tak i ei plante.  I år kom den helt nydelig med 3 blomsteraks.  Den er høy, elegant og blomstrer ganske seint.  Den svever over de andre staudene.  Her er den i blomst i slutten av august.  I år fikk jeg også tak i den blå varianten.  Jeg har lest at den skal kunne så seg, men jeg tror ikke at frøene rakk å bli modne i år, det var jo en kjølig sommer, så jeg håper bare at den kommer til å så seg senere.



2 kommentarer:

  1. Du har været heldig, at alle disse smukke planter blomstrede frodigt i din have. Glaucidium afprøver bestemt ens tålmodighed, men er det hele værd. Soldanella ser så sart ud, men er del vel i grunden ikke.

    SvarSlett
  2. Mange fine planter. Jeg liker også godt klematis, din var veldig fin. Og eldkveden også, flott farge. Har hatt den på handlelisten min lenge, men ikke kommet så langt. God jul,
    hilsen Ingeborg

    SvarSlett