mandag 4. januar 2016

Hagesensongen 2016 har startet - de første staudene er sådd

Det er herlig å få jord mellom hendene igjen.  Minuset er at det blir sørgerenner under neglene, men det får gå.  I går fant jeg fram frø, potter og såjord og så var jeg i gang med staudesåingen, herlig :-)


Foreløpig har jeg fått sådd følgende stauder:

Liten blå og hvit akeleie
Calceolaria sp.
Cortusa matthioli subsp Pekinensis
Delphinium sp
Dodecatheon meadia f alba
Dracocephalum argunense Fuji Blue
Homogyne alpina
Jeffersonia diphylla
Lilium martagon x
Meconopsis Lingholm
Meconopsis bailayi
Podophyllum hexandrum
Primula forbesii
Primula marginata
Primula mistassinica
Primula reidii var Williamsii
Primula wilsonii var anisodora
Saussuera obvallata
Swertia kingii
Taraxacum albidum

Nå skal disse pottene stå inne et par dager før de settes ut i kulda hvor de skal få lov til å stå et par tre måneder.

Noen frø ligger fortsatt igjen i frøboksen og noen har jeg bestilt, men ikke fått.  Jeg håper at jeg ikke går over 40 potter når alt er sådd, men jeg er slett ikke sikker på om det går.  Det der med å begrense seg er vanskelig!

4 kommentarer:

  1. Begrænsningens kunst er svær, når man holder af at så stauder. Dem, der kan stilles ud i kulden, er jo ikke så besværlige. Det er værre med dem, der skal have varme og lys. Mon ikke 40 er lavt sat?

    SvarSlett
  2. Jeg prøvde meg på 50 potter forrige vinter og det var for mange. Men det slett ikke lett ...

    SvarSlett
  3. Så mye spennende du har sådd! Det er veldig givende å klare å få fram egne stauder, og utvalget er jo mye større i frøkatalogene enn på Plantasjen og vise versa! Jeg sådde blant annet stjerneiris (Iris chrysographes) i 2008, og den blomstret først i 2012, men gleden var desto større! Jeg lykkes ikke med alt jeg har sådd, men det hører med! Nå har jeg veldig liten hage, og begrenset plass, men håper en gang å få større hage, for begrensingens kunst er særdeles vanskelig! Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i at det er kjempegøy å få egnesådde stauder i blomst. Jeg lykkes heller ikke med alt jeg sår, men jeg må jo stadig prøve noe nytt. Og det er jo veldig mye spennende å få tak i når en leter litt på nett og er medlem i noen klubber. Lykke til til deg også, og kanskje får du en større hage en gang!

      Slett