fredag 29. januar 2016

Primulafrø


De siste frøene som jeg har tenkt å så denne vinteren kom for et par dager siden, det gjør godt å jobbe litt med jord også om vinteren!  Og det finnes så mange nydelige primulaer og mange av dem er forholdsvis enkle å få til fra frø. 

Dansk Primulaklubb har hvert år frøinnsamling blant medlemmer og i tillegg kjøper de inn litt frø, og alt dette kan medlemmene få kjøpt.  Og jeg klarte jo ikke å styre meg, måtte bestille litt i år igjen :-)  Men jeg trodde jeg hadde begrenset meg litt, det kom selvfølgelig mer enn jeg husket i posten denne uka.


Så da var det bare å få disse frøene i potter også og sette dem ut.  Det er jo slett ikke alle primulafrø som trenger stratifisering, men siden jeg ikke er sikker på hvilke som trenger og hvilke ikke, så settes de ut alle sammen.

Jeg har sådd en del primulaer de siste årene og veldig ofte spirer de godt og vokser seg godt til.  De blomstrer jo selvsagt ikke første sommeren, men jeg har fått blomstring alledrede andre året på en del.  Og det er så gøy å få blomster på planter som er drevet fram fra frø.
Primulaer kan krysse seg, så det er slett ikke sikkert at blomstene blir som på morplanta, men det synes jeg bare er en del av spenningen.


Nå er alt sådd og noen av frøposene var det veldig mye frø i så derfor har jeg igjen litt frø av noen sorter.   Her er de som jeg har frø igjen av:

Primula burmanica

Primula kisoana

Primula prolifera


Primula pulverulenta

Primula rosea

Nå er det dessverre ikke flere frø igjen, alle ble solgt i kveld.

4 kommentarer:

  1. Jeg liker primula veldig godt, men har aldri tenkt på å så dem. Kanskje jeg skulle prøve hvis det er enkelt. Jeg likte veldig godt den øverste burmanica og nederste rosea, så hvis du har til overs fra dem kan jeg godt kjøpe.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!Jeg har veldig god erfaring med å så dem, synes det vanligvis spirer greit. Og du kan selvsagt få kjøpt de to. Send meg adressen din på mail, lisbeth.hof@gmail.com så kan jeg sende dem på mandag. Og du får kontonummeret mitt til å betale til :-)

      Slett
  2. Jeg er også primulafan og sår nogle hvert år og har faktisk også i en årrække været medlem af primulaklubben. Det er så dejligt enkelt at sætte potterne udenfor,så det gørjeg også, medmindre der anbefales en anden metode. Pulverulenta blev jeg smaskforelsket, første gang jeg så den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er bare så enig, og primulaer får i alle fall jeg aldri nok av :-)

      Slett