søndag 24. april 2016

Krokus akkurat nå

Etter 10 dagers ferie var det spennende å se hvor langt hagen hadde kommet.  Men det har vært kaldt hele tiden mens vi var borte, frost de fleste nettene, også snø, heller ikke særlig varmt om dagen og derfor hadde det heller ikke skjedd så mye og takk for det.  Jeg vil jo så gjerne følge utviklingen nå på våren.

Så fortsatt er det mest blåveis og krokus som blomstrer, og det har kommet ganske mange krokus nå.

Jeg er spesielt glad i de små krokusene, gjerne de som bare er 5 - 8 cm høye.  Dette er crocus sieberi 'Spring Beauty'.  Den ser ut til å trives, jeg plantet noen løk høsten 2014 og de har blitt flere allerede.''


Crocus botanica 'Blue Pearl' er ørlite høyere, ca 10 cm, og også helt nydelig og trives godt.  Det er jo noe av det beste med krokus, de formerer seg kommer igjen år etter år.

Denne lyse gule vet jeg ikke navnet på, jeg har hatt den i mange år og den formerer seg godt.  Så nå har jeg den flere steder i hagen.

De kommer opp gjennom løv og rusk fra i fjor, her har jeg ikke rukket å rydde bedet ennå.



Og de er fine å plante i plenen.  Dette er 'Firefly' en bitte liten sak som en nesten tråkker på hvis en ikke ser seg for.


4 kommentarer:

  1. Den er fascinerende flott den første der, håper du viser den når den springer ut. :) De lys gule ligner på mine ´Cream Beauty´.

    SvarSlett
  2. Herlig med krokus. Mine er dessverre avblomstret nå, men jeg planter stadig flere hver høst. Tror det er første gang jeg titter innom bloggen din, men for en frodig hage du har. Jeg blir nok å besøke sidene din igjen. Ha en fin søndag. Rita

    SvarSlett
  3. Så mange nydelige krokus du har! De to første var helt skjønne! Mine har dessverre takket for seg for i år! Så nå er det Muscari og narsisser som har overtatt hagen :) Tulipanene står med sprekkeferdige knopper og blomstrer nok snart :) Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  4. Fordelen ved at våren kommer litt seint her vi bor er jo nettopp at når blomstene er ferdige andre steder, så blomstrer de her :-)
    Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger!

    SvarSlett