mandag 25. april 2016

Primulaene er i farta

Det er kaldt om dagen og det går ikke fort i hagen, men det skjer noe dag for dag.  I går morges våknet vi til hvit bakke, i dag tidlig var det også litt snø i lufta og midt på dagen haglet det.  Men utrolig nok så utvikler knuppene seg allikevel.  Og jeg har flere som aldri har blomstret før, det er jo bare kjempespennende.

Dette er primula melantha som står med knupp for første gang, jeg kjøpte den i fjor
 og den skal få nesten svart blomst, gleder meg til å se den i blomst :-)


Denne er merket primula chionantha og den har jeg sådd selv, og den har aldri blomstret før.
Men jeg synes bladverket er veldig grågrønt i forhold til hva den kanskje skulle hatt.  
Men nå kommer det i alle fall knupp.


Primula dendiculata, kuleprimula, sådde jeg for mange år siden og de er veldig enkle å få til.  
Og så har de jo så mange nydelige farger og blomstrer ganske lenge.  
Her blir det mange blå/lilla blomstrer i år.


Denne har jeg fått som primula marginata, men jeg er ikke helt sikker på om det er korrekt, 
uansett blir den snart helt nydelig.

Her kommer det en liten fylt primula, Qakers Bonnet.  Den har vokst en del og kan nok deles i år.


Og så sår også primulaene seg selv, denne dukket opp i år, ikke så spesiell, men nydelig er den.  
Foreløpig er det tidlig for primulaene her i hagen, men jeg ser at det skjer noe hele tiden.
Jeg tror aldri at jeg får nok primula i hagen!



5 kommentarer:

  1. Ja, de er flotta planter, både blomster og de friske grønne bladene!

    SvarSlett
  2. Knopperne brister snart, kan man se. Det bliver smukt. Den sorte melanantha har jeg prøvet to gange uden held, så den glæder jeg mig til at se.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også veldig spent på den sorte. Og jeg er veldig glad for at den klarte første vinteren.

      Slett
  3. Mange flotte primulaer hos deg, jeg må huske på at jeg skal til foreldrene mine og grave opp en vill kusymre, har hatt planer om det i mange år uten å få gjort det. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den ville kusymren er nydelig! Jeg husker den fra barndommen på Sunnmøre

      Slett