tirsdag 23. august 2016

Kanelsørbøk - en favoritt blant trærne i hagen

Nothofagus antarctia - kanelsørbøk kom jeg over tilfeldigvis i 2013.  Jeg så den først på Vegge gartneri i Horten, der sto det et stort tre og det var bare så lekkert.  Litt seinere på dagen var jeg også innom Plantebørsen i Lier og der fant jeg et ganske lite tre og det ble med hjem.  Jeg visste lite om hardførhet da jeg kjøpte det, men tenkte at jeg ville prøve.  Etter å ha googlet litt så ble jeg temmelig skeptisk til om dette kom til å gå bra, men det har det gjort.  Treet har vokst litt hvert år og ikke hatt noen vinterskade i det hele tatt.  Jeg regner med at det er sone H4 der det står.

Det er litt vanskelig å ta et skikkelig fint bilde at treet, det er veldig åpent og grasiøst.  
Litt rotete i veksten, men det er bare sjarmerende. 

Greinene er dekket at små blader, tett i tett.  De er blanke og fine.

Og greinene bøyer seg, litt hit og dit, sjarmerende.

Det dufter svakt kanel når en stryker over bladene, derfor er jeg glad for at jeg tilfeldigvis har fått plassert det slik at jeg går stadig forbi det.

Treet kommer opprinnelig fra de sørlige deler av Sør-Amerika og skal visstnok trives litt fuktig.  Men hos meg er det godt drenert sandjord og det trives utmerket der også.  Men det må jo sies at det har regnet ganske mye de siste somrene :-)



1 kommentar:

  1. For et spennende tre og at du har fått det til å trives. Det hadde vært noe for meg som er så glad i duften av kanel.

    Ha det godt.
    Jannicke

    SvarSlett